Overenskomst eller lokal aftalt løn?

Din og dine kollegers løn vil være sammensat af forskellige dele. Nogle løndele er aftalt lokalt – andre er et resultat af centrale aftaler eller overenskomster. Læs mere her.

Lokal løn aftales lokalt på arbejdspladsen og kommer oveni den centralt aftalte løn. Som TR spiller du en vigtig rolle i forhold til at forhandle de lokale løntillæg til dine kolleger.

Det er dog den centralt aftalte løn, der udgør størstedelen af en månedsløn. Den består normalt af en basisløn, tillæg på baggrund af erfaring og arbejdsopgaver samt pensionsbidrag.

Hvor kan jeg finde den centralt aftalte løn?

Den centralt aftalte løn fremgår typisk af den overenskomst eller lønaftale, som Uddannelsesforbundet har indgået på jeres område sammen med Lærernes Centralorganisation.

I den centrale aftale på jeres område vil du kunne læse, hvad der skal give tillæg, tillæggets størrelse, og hvor ofte de skal udbetales. Beløbene vil være angivet i grundbeløb. I andre aftaler er det aftalt, hvor meget og hvornår lønnen skal stige, så lønnen følger med prisudviklingen. I disse aftaler omregnes grundbeløbene til de aktuelle satser.

I Uddannelsesforbundets løntabeller finder du de centralt aftalte tillæg i både grundbeløb og aktuelle lønsatser. Det fremgår også i tabellen, hvornår lønnen reguleres igen.

Læs mere i artiklen: Regulering af lønnen - hvornår og hvorfor?

Det er en god idé, at du som TR orienterer dig i de vilkår, der gælder for de centralt aftalte tillæg. Brug løntabellerne til at tjekke, om din eller en kollegas løn er korrekt. Vær også opmærksom på om dine kolleger modtager de tillæg, som de er berettigede til ifølge de centrale aftaler.

Læs mere i artiklen: Sådan kan du bruge løntabellen for dit område

Din rolle som TR, når lønnen aftales lokalt

Ved lokale lønforhandlinger forhandler du som TR med ledelsen om, hvilke tillæg der skal uddeles. Det vil sige, I sammen skal afgøre, hvilke kolleger der kan få tillæg, størrelsen af de enkelte tillæg og begrundelsen for dem.

Når I bliver enige, skal aftalerne gøres skriftlige. Ofte er lokale aftaler om løn skrevet i lønforhandlingsskemaer eller forhåndsaftaler. I en forhåndsaftale er det på forhånd aftalt, hvad der skal udløse lokalløn og tillæggets størrelse.

Forhandling af den lokale løn er en TR-opgave, som du varetager på vegne af dine kolleger.

På nogle lønsedler er lokale tillæg kategoriseret som ’individuelle’. Det kan give kolleger det indtryk, at de selv kan aftale løn med ledelsen. Det er dog ikke tilfældet. Dine kolleger kan tale med ledelsen om deres løn og udtrykke forventninger eller ønsker. Men ledelsen kan ikke aftale tillæg med en ansat. Ledelsen kan heller ikke ensidigt beslutte, at en ansat skal have et tillæg.

Læs mere i artiklen: Forhandling af lokalløn og tillæg