Overenskomst

Som TR er du Uddannelsesforbundets lokale repræsentant på arbejdspladsen. I dagligdagen kan du bidrage til at sikre, at jeres overenskomster efterleves i praksis.

Det kollektive overenskomstsystem er præget af samarbejde mellem arbejdsgivere og arbejdstagere. Du repræsenterer sidstnævnte som TR.

Overenskomster og aftaler bliver forhandlet af arbejdsmarkedets parter. Inden for Uddannelsesforbundets områder er det primært de offentlige arbejdsgivere ved Finansministeriet og Kommunernes Landsforening (KL), men vi forhandler også med en række private arbejdsgivere. Vi forhandler overenskomster i samarbejde med Læreres Centralorganisation (LC), som vi er medlem af.

Bagved de enkelte overenskomster og aftaler ligger de såkaldte hovedaftaler. Det er det fælles grundlag, som overenskomsterne bygger på – her er for eksempel beskrevet regler for konflikt, strejke og lockout.

Læs, hvilke TR-opgaver der knytter sig til overenskomsten i artiklerne herunder.

Råd og vejledning til medlemmerne

Vi har samlet en række artikler til medlemmerne, hvor de kan blive klogere på regler, vilkår og de emner, der fylder i deres arbejdsliv - herunder overenskomst. Henvis gerne dine kolleger til dem.

Overenskomst

Find din overenskomst og følg forhandlinger