For lidt i løn? Sådan hjælper du en kollega

Du skal være med til at sikre, at dine kolleger får den løn, de har krav på. Få råd til opgaven her.

Få ansatte bruger tid til at tjekke deres lønsedler - og mange TR’er får ikke talt med kollegaerne om deres løn.

Det er ærgerligt, for det sker, at der er fejl i lønudbetalingerne. Samtidig kan en gennemgang være med til at kaste lys over, om en kollega mangler nogle af de tillæg, vedkommende er berettiget til.

En snak med dine kollegaer om deres løn kan bidrage til, at den enkelte får en bedre forståelse af, hvordan lønnen er sammensat. I får også bedre forudsætninger for både at spotte mulige fejl og for i sidste ende at få ønsker til lønforbedringer indfriet.

Sørg derfor gerne for at invitere dine kolleger til en lønsnak. Det kan for eksempel være i forbindelse med ansættelse og op til de årlige lokale lønforhandlinger.

Vær klædt på til spørgsmål om løn

Som TR er du typisk den, dine kolleger går til, hvis de har spørgsmål til deres løn. Derfor er det godt at være forberedt på.

Herunder guider vi til, hvordan du kan hjælpe, når spørgsmålene kommer.

Fejl på lønsedlen?

Når du gennemgår en kollegas lønseddel, er Uddannelsesforbundets løntabel en hjælp. Her kan du se de dele af lønnen, som er aftalt centralt i blandt andet overenskomster.

Satserne i løntabellen bør svare til de beløb, som fremgår af din kollegas lønseddel.

Hvis de ikke gør det, bør du gøre din leder eller Uddannelsesforbundet opmærksom på det. Start eventuelt med blot at spørge, om du læser lønsedlen korrekt.

Læs mere i artiklen: Sådan kan du bruge løntabellen på dit område

Den rette erfaringsdato?

Erfaringsdatoen har ofte betydning for den løn, din kollega er berettiget til. Hvis erfaringen ikke er talt med, kan det betyde, at din kollega ikke stiger i løn som forventet.

Tidligere arbejdsperioder med samme type arbejde hos en anden arbejdsgiver end din nuværende skal som hovedregel tælles med. Så hvis din kollega har et års erfaring fra en tilsvarende stilling ved ansættelse den 1. august 2023, skal erfaringsdatoen være 1. august 2022.

For enkelte stillingstyper er der dog afvigelser fra denne hovedregel.

Kontakt sekretariatet, hvis du er i tvivl, eller søg svar i overenskomsten på jeres område.

En retfærdig løn?

De centralt aftalte løndele garanterer en vis grad af lighed i lønnen - lige løn for lige arbejde. Men det er altid relevant at overveje, om der er et rimeligt forhold mellem den værdi en kollega har for en arbejdsplads og lønnen. Det er derfor, man også har lokal løndannelse.

Lokal løn giver mulighed for, at du og ledelsen indgår aftaler om løn.

Som TR er det en fordel, at du har overblik over de lokallønstillæg, som kollegerne får.  Det giver dig de bedste muligheder for en åben drøftelse af, hvad der er dit mandat i drøftelserne med ledelsen. Tavshed om løn er en fordel for ledelsen og kan dække over lønforskelle, som du og kollegaerne finder urimelige.

Læs mere i artiklen: Forhandling af lokal løn og tillæg