Hvad er til forhandling?

Få overblik over de situationer, hvor din forhandlingsret kan komme i spil.

Der er meget, du kan forhandle med din ledelse om. Her på siden har vi samlet de emner, som TR typisk oplever at forhandle om. Da enhver arbejdsplads er forskellig, kan der ikke laves en udtømmelig liste.

Der kan være andre områder, som er relevante for din arbejdsplads, og hvor der også vil være mulighed for at indlede en forhandling med ledelsen.

Hvis du er i tvivl, om du kan forhandle om et givent emne, kan du kontakte din konsulent i sekretariatet.

Løn

Når det kommer til løn, er der flere situationer, hvor du kan forhandle.

Når en ny kollega bliver ansat, skal du være med at til finde en passende lønindplacering på baggrund af anciennitet og gennem forhandling af kvalifikations- og funktionstillæg.

Læs mere i artiklen: Lønforhandling for ny kollega

Du vil også være en del af den årlige lønforhandling, hvor du skal forhandle med ledelsen om, hvordan de tilgængelige midler til lokalløn skal fordeles blandt dine kolleger.

Endelig vil du indgå forhåndsaftaler med ledelsen. En forhåndsaftale beskriver nogle faste omstændigheder, der skal udløse et tillæg. Det kan blandt andet være et funktionstillæg for at have et bestemt ansvar, for eksempel som indkøber af undervisningsmaterialer. Skal man udføre funktionen, er man i kraft af forhåndsaftalen sikret tillægget.

Læs mere i artiklen: Forhandling af lokal løn og tillæg

Arbejdstid

Forhandlinger om arbejdstid kan på nogle punkter overlappe med løn. Ønsker ledelsen for eksempel en opgave løst uden for almindelig arbejdstid, så kan en lokalaftale indeholde både en afgrænsning af det forventede arbejde samt en betaling for det udførte arbejde.

For de fleste medlemmer i Uddannelsesforbundet er der en central arbejdstidsaftale. Med den følger, at TR lokalt kan forhandle om aftaler, der ændrer vilkårene i den centrale aftale.

Der kan opstå et ønske fra ledelsen om at løse opgaverne på en anden måde end arbejdstidsaftalen giver mulighed for, men der kan også opstå et ønske fra dine kolleger om, at arbejdet skal planlægges på en anden måde, end arbejdstidsaftalen tillader. I begge tilfælde kan en lokalaftale være en mulighed. Du bør altid sikre, at en eventuel lokalaftale ikke stiller jer ringere end den centrale arbejdstidsaftale.

Læs mere i artiklen: Lokale aftaler om arbejdstid

Seniorordninger

En seniorordning bliver typisk forhandlet på plads af den kollega, som har et ønske om at benytte sig af en. Det er dog meget almindeligt, at du skal underskrive aftalen for at sikre, at vilkårene følger reglerne. Hvis du skulle bemærke noget usædvanligt, kan du tage aftalen op med ledelsen og derved bruge din forhandlingsret.

Om samarbejdsudvalg

Hvis du er med i et samarbejdsudvalg – SU eller MED – er det også et muligt forhandlingsrum her.

I samarbejdsudvalget er parterne som udgangspunkt ikke lige, da der er en ledelsesside og en medarbejderside.

Som TR har du for det meste en ret til at drøfte emnerne, der tages op, hvorefter ledelsen træffer sin beslutning. Når det kommer til personalepolitiske tiltag, for eksempel sygefraværspolitik og handlingsplaner, skal parterne dog nå til enighed.