TR’s rolle, når en kollega er sygemeldt

Det er en sårbar situation at være længerevarende syg. Derfor har du som TR en vigtig opgave i at hjælpe og støtte de kolleger, der ender i den situation.

Når det kommer til sygdom på arbejdspladsen, har du både opgaver med et forebyggende sigte og opgaver, der relaterer sig til sygemeldte kolleger.  

Forebyggelse af sygdom 

Et usundt arbejdsmiljø kan føre til højt sygefravær. Har I mange sygemeldinger på arbejdspladsen, er det derfor oplagt at rette fokus mod forebyggende tiltag, der kan skabe et sundere arbejdsmiljø. 

De fleste opgaver i forhold til at sikre et godt arbejdsmiljø ligger hos jeres arbejdsmiljørepræsentant (AMR), men du kan støtte op om arbejdet ved at:   

  • Indgå i det forebyggende arbejde om vilkårene på arbejdspladsen og i konkrete løsninger af problemer i relation til sygefravær og fastholdelse. Det kan du blandt andet gennem din plads i samarbejdsudvalget.   

  • Samarbejde med AMR, hvis du erfarer, at der er opstået sygdom på grund af udfordringer med det psykiske arbejdsmiljø på skolen.  

For at dine kolleger kan føle sig så trygge som muligt i forbindelse med kortere eller længere sygefravær, er det vigtigt, at arbejdspladsen har udarbejdet nogle klare personalepolitiske retningslinjer. 

Hjælp og støtte, når en kollega er sygemeldt 

Når en kollega er sygemeldt, er din rolle som TR: 

  • At støtte den sygemeldte kollega bedst muligt. 

  • At forklare den sygemeldte kollega om de rettigheder og regler, som det er værd at kende til. 

  • At deltage som bisidder, når kollegaen har møder med arbejdsgiver eller jobcenter, hvis kollegaen ønsker det. Sørg altid for at tilbyde din hjælp som bisidder. 

  • At bidrage til, at medlemmet kommer godt og forsvarligt tilbage til jobbet efter sin sygemelding.  

  • At indgå aftaler om ansættelse på særlige vilkår, hvis det er nødvendigt. 

  • At sikre medlemmets interesser, hvis fastholdelse ikke er muligt. 

  • At samarbejde med AMR, hvis der er behov for at anmelde sygdommen som en arbejdsskadesag. 

Må jeg kontakte en kollega, der er sygemeldt? 

Du må gerne kontakte en sygemeldt kollega. Det er en god idé allerede i starten af vedkommende sygeforløb at afklare, hvor meget kontakt vedkommende ønsker eller har overskud til.  

Når du har kontakt til din kollega, så husk altid, at du repræsenterer kollegaen. Ikke arbejdsgiver.

Samtalen skal gerne have fokus på – og opfattes af kollegaen som – omsorg og ikke kontrol. 

Hvad må jeg fortælle kollegerne om den sygemeldtes situation? 

Du må kun fortælle det videre til kollegerne, som du har aftalt med den pågældende kollega og ledelsen. Vær derfor helt sikker på, at du har mandat til det, du siger.