Seniorvilkår

Ældre kolleger kan have brug for at trække på senior- og fratrædelsesordninger for at blive i jobbet og lette de sidste år på arbejdsmarkedet.

Rettighederne som senior kan variere på tværs af ansættelsesområde.

I flere overenskomster er der ret til nedsat arbejdstid og seniordage. Ligesom seniorer i både stat og kommune skal have tilbudt en seniorsamtale i forbindelse med medarbejderudviklingssamtalen (MUS). I staten gælder tilbuddet om seniorsamtale fra det år, den ansatte fylder 60 år, og samtalen skal have fokus på fastholdelse og medarbejderens ønsker og forventninger til sit arbejdsliv både på kort og længere sigt.

Der kan også være mulighed for at tilpasse arbejdsopgaver eller ændre arbejdsfunktioner for en senior på arbejdspladsen med det sigte, at det bliver nemmere for vedkommende at fastholde jobbet. En sådan aftale indgås mellem den ansatte og ledelsen, men som TR kan du bakke op og støtte din kollega i forløbet.

Læs mere i artiklerne herunder.

Råd og vejledning til medlemmerne

Vi har samlet en række artikler til medlemmerne, hvor de kan blive klogere på regler, vilkår og de emner, der fylder i deres arbejdsliv - herunder seniorvilkår og pension. Henvis gerne dine kolleger til dem.

Seniorvilkår og pension