Sådan hjælper du en fyret kollega

Læs her, hvordan du som TR kan støtte et medlem, der er blevet opsagt.

Et afskediget medlem står i en vanskelig situation, som kan være svær at overskue alene. Derfor kan du som TR spille en vigtig rolle.

Du kan hjælpe medlemmet på flere måder.

Ofte bliver medlemmet orienteret om afskedigelsen på et møde med ledelsen. Her er det vigtigt, at du står til rådighed og tilbyder medlemmet at deltage som bisidder.

Efter beskeden om afskedigelsen, kan du støtte medlemmet ved at hjælpe med at skabe overblik over situationen og være opmærksom på, at regler og rettigheder bliver overholdt.

Henvis medlemmet til råd og vejledning

Din kollega har sikkert en masse spørgsmål. Måske spørger vedkommende:

• Har jeg ret til fratrædelsesgodtgørelse?
  • Kan jeg gøre indsigelse mod afskedigelsen?
  • Hvad har jeg ret til i opsigelsesperioden?
  • Hvordan kan Uddannelsesforbundet hjælpe mig?

Udover at bidrage med svar, kan du altid henvise medlemmet til vores side med råd og vejledning: Fyret eller i fare for det?

Oplys også medlemmet om, at Uddannelsesforbundets sekretariat kan hjælpe.

Vær opmærksom på, om medlemmets rettigheder overholdes

Medlemmets rettigheder afhænger af jeres overenskomst.

Herunder har vi oplistet fire rettigheder, som gælder for de fleste af Uddannelsesforbundets medlemmer. Undtagelser er nævnt de steder, hvor det er relevant.

Medlemmet skal høres inden en afskedigelse

Varsling gælder dog ikke for AMU-lærere samt ansatte på flere af Uddannelsesforbundets private overenskomster.

Medlemmet kan gøre indsigelse mod en fyring

Sker afskedigelsen i løbet af prøvetiden, kan det være svært at komme igennem med en indsigelse, da kravene til en saglig begrundelse er væsentligt mindre i prøveperioden.

Medlemmet kan have ret til at holde fri med løn til jobsøgning

I det omfang at jobsamtaler og anden jobsøgning ikke kan placeres uden for arbejdstiden. Gælder kun for privatansatte, hvis overenskomsten følger funktionærlovens regler. Kontakt Uddannelsesforbundets sekretariat, hvis du er i tvivl.

Medlemmet kan have ret til fratrædelsesgodtgørelse

Medlemmer, der har været ansat på arbejdspladsen over 12 år skal have udbetalt en fratrædelsesgodtgørelse i forbindelse med en fyring.

Kontakt Uddannelsesforbundets sekretariatet, hvis du oplever, at et medlems rettigheder ikke bliver tilgodeset af ledelsen.

Indsigelser mod en afskedigelse og forhandling af vilkår i opsigelsesperioden skal også gå gennem konsulenterne i sekretariatet.