Sundhedsforsikringer til debat

Foreningerne i region Midtjylland og region Nordjylland stillede under kongressen forslag om, at Uddannelsesforbundet skal sikre medlemmer tilbud om sundhedsforsikringer. Forslaget blev efter en skriftlig afstemning nedstemt.

Foreningerne fra erhvervsskolerne i region Midtjylland og region Nordjylland ønsker, at Uddannelsesforbundet i løbet af den kommende kongresperiode sikrer medlemmerne fordelagtige tilbud om sundhedsforsikringer.

Torben Michelsen, hovedbestyrelsesmedlem og repræsentant fra region Midtjylland, præsenterede indledningsvist motiveringen bag forslaget. Her var argumenterne, at de to foreninger mærker en efterspørgsel blandt både medlemmer og potentielle medlemmer, som de oplever stiller krav om sundhedsforsikringer for at melde sig ind.

- Vi bør medvirke til, at medlemmerne har tilbud, som modsvarer det øvrige arbejdsmarked. Sundhedstilbud efterspørges fra medlemmer, særligt dem, der får skavanker, som de venter i måneder på at få behandlet.

- Vi har alle haft kolleger, der har været sygemeldt i lang tid og som ender i fyringstruede positioner, fordi de går i for eksempel et halvt år med en diskusprolaps, mens de venter på en operation. Det med, at vi har behandlingsgaranti, holder ikke, sagde Torben Michelsen, inden han med en god portion ironi sluttede af med at kalde forslaget en åben dør lige til at sparke ind.

En kommentar, der fik latter med på vejen. Og helt så let gik det da heller ikke.

Et flertal i hovedbestyrelsen var imod

Jan Andreasen fra sektionen for ungdomsskolelærere var næste mand på talerstolen. Han præsenterede på vegne af hovedbestyrelsen baggrunden for, at et flertal i hovedbestyrelsen ikke støttede forslaget.

- Der er to hovedargumenter for, at vi ikke kan støtte det. For det første er vi som forbund ikke så pjattede med, at vi udliciterer og privatiserer opgaver, der egentlig skal ligge i det offentlige regi. Det kæmper vi for ikke sker på vores egne områder. Og hvis vi på egne områder er modstander af privatisering, så kan vi heller ikke bakke op om et forslag, der støtter den udvikling.

- For det andet skaber de her mange sundhedsforsikringer en voldsom ulighed i sundhed. Hver gang en patient får hjælp gennem sin private sundhedsforsikring, må en patient i det offentlige vente længere tid på sin behandling. Det er skævt. Vi udsulter det offentlige sundhedsvæsen yderligere, og det fremmer ikke vores fælles kamp i fagbevægelsen.

Flertallet i hovedbestyrelsen slog desuden på, at medlemmer af Uddannelsesforbundet gennem deres medlemskab allerede har mulighed for at tegne en sundsforsikring. Uddannelsesforbundets medlemmer kan således tegne sundhedsforsikringer i Lærerstandens Brandforsikring og TJM Forsikring. Desuden tilbyder PFA, hvor en del medlemmer har deres pensionsordning, også sundhedsforsikringer.

Skriftlig afstemning endte med et nej

En håndfuld delegerede var efterfølgende på talerstolen med argumenter både for og imod forslaget.

"Vores medlemmer efterspørger det”, lød det fra den ene lejr. ”Vi bør værne om en universel sundhedsdækning” og ”fint med medlemsfordele, men det skal ikke være ved at give køb på det ideologiske”, lød argumenterne i den anden. Mens det også blev foreslået, at man inden hovedbestyrelsen bliver bedt om at sikre tilbud om sundhedsordninger, først undersøger efterspørgslen blandt alle medlemmer.

Efter en skriftlig afstemning stod det klart, at der ikke var opbakning til forslaget i kongressen.

Læs mere om kongressen 2023

Dine medlemsfordele