Formand i beretning: Vi ved, hvor skoen trykker

Vi går efter indflydelse lokalt og centralt – hver dag. For vi ved, hvordan unge og voksne modnes, motiveres og lærer. Vi kender de udfordringer, de står med. Sådan lød det blandt andet i Hanne Pontoppidans beretning, der havde det stærke faglige fællesskab som omdrejningspunkt.

Da Hanne Pontoppidan lørdag formiddag indtog talerstolen til Uddannelsesforbundets kongres med sin beretning i hånden, var det med et tydeligt budskab om at styrke det faglige fællesskab, der ifølge formanden er hjørnestenen i Uddannelsesforbundet:

- Vi skal altid fastholde fokus på hele det faglige fællesskab. På det, der binder os sammen.

- Vi står med en gruppe unge og voksne hver dag, som drager fordel af vores viden og erfaring. Som uden vores indsats ikke ville få springbrættet ind på arbejdsmarkedet, videre i uddannelse eller videre i deres liv. Og hvis vi skal gøre den forskel, disse mennesker fortjener, så skal vi have de nødvendige faglige forudsætninger, et tilstrækkeligt antal kolleger i et fagligt fællesskab, tilstrækkelig tid til både at forberede og gennemføre forløbene med de unge og voksne. Og det skal vi i fællesskab sikre, at der er både bevågenhed om og vilje til at give os, lød det fra Hanne Pontoppidan, som med et smil tilføjede.

 - Og så giver det sig selv, at vi også vil have en ordentlig hyre for det.

Indflydelse gennem viden og troværdighed

At Uddannelsesforbundet medlemmer er ansat på tværs af mange forskellige skoleformer, fremhævede hun som en styrke.

- Vi kan se, hvordan tingene spiller sammen, hvad der virker bedst i forskellige situationer, og hvor vores målgrupper kommer til kort i overgange mellem forskellige uddannelsesforløb. Det er her, vi får den store viden, vi bruger, når vi skal forbedre vilkårene for lærere og vejledere. Og det er her, vi henter troværdighed, fordi vi politisk ikke er sælgere for bestemte institutionstyper, men derimod har fokus på, hvad der netop virker bedst i de givne situationer i forhold til de givne målgrupper.

Den viden og troværdighed skal bruges til at sikre kvalitet i tilbuddene og opnå indflydelse, forsikrede formanden videre.

- Uddannelsesforbundet skal være et forbund, der kender og tydeliggør de faktiske forhold fra lærernes og vejledernes hverdag. Der ved, hvor skoen trykker både uddannelsespolitisk og fagpolitisk. Og som går efter indflydelse lokalt og centralt – hver dag.

Fra proces til produktion

Bekymrende er det dog, at mange af Uddannelsesforbundets områder de senere år, har oplevet massive besparelser og fald i tilgangen af elever og kursister med et stort antal afskedigelser til følge.

- Vi har det seneste årti oplevet et stort pres på vores arbejdspladser – et pres med enorme besparelser, effektiviseringer og øget mængde af undervisning; et pres, der groft sagt har medvirket til at fjerne blikket fra vejledning og undervisning som en proces til i stedet at se det som en produktion.

- Det har betydet, at mange medlemmer er faret vild i arbejdet og er bukket under. De er blevet sygemeldt eller er søgt væk. Desuden er mange blevet afskediget på grund af faldende søgning og forringet økonomi til vores uddannelser. I en situation med vedvarende usikkerhed om jobbet og rammerne for at gøre en forskel, kan fokus let blive alene på ansættelsesvilkår, men det må ikke ske. For hvis vi alene har det fokus, taber vi os selv, vi taber vores DNA som fagforening – som fagligt fællesskab.

Om kongressen

Hanne Pontoppidan præsenterede sin beretning ved Uddannelsesforbundets kongres, som foregår den 25. og 26. november.

Kongressen finder sted hvert tredje år. Her vælger de delegerede blandt andet formand og næstformand, og de sætter retningen for Uddannelsesforbundets arbejde og indsatsområder for den kommende kongresperiode. 

"Vi vil et forbund, der kender og tydeliggør de faktiske forhold fra lærernes og vejledernes hverdag. Vi vil et forbund, der ved, hvor skoen trykker både uddannelsespolitisk og fagpolitisk. Og vi vil et forbund, der går efter indflydelse lokalt og centralt – hver dag."
Hanne Pontoppidan, formand Uddannelsesforbundet

Intet kommer af sig selv

De organisatoriske omvæltninger, som medlemmerne oplever, har også haft den konsekvens, at vi er blevet færre i Uddannelsesforbundet over de seneste år. Den udvikling skal ifølge Hanne Pontoppidan vendes den kommende kongresperiode. For vil man have indflydelse, kræver det et stærkt talerør.

- Uddannelsesforbundet er medlemmerne! Uden medlemmer intet forbund. Uden forbund ingen kollektive vilkår og forhandlinger. Jeg siger det bare.

- Så kan man have alle de fine forsikringsordninger, man vil – i et forsikringsselskab. Man skal huske, at forsikringsordninger kun er noget værd, hvis man rent faktisk har noget at forsikre.

Stadig mange kampe, der skal kæmpes

Selvom der ligger mange sejre i fagbevægelsens og Uddannelsesforbundets bagage, er medlemmernes vilkår stadig ikke fuldt ud, som man kan ønske sig. Der er stadig meget at kæmpe for, lød det fra talerstolen.  

Et af de første sværdslag i den kommende kongresperiode bliver OK24. Her vil Uddannelsesforbundet udover løn, arbejdsliv i balance og arbejdstidsaftaler også have fokus på bedre vilkår for tillidsrepræsentanternes arbejde.

- Vi vil have et markant større fokus på betydningen af TR’s arbejde. Og vi vil have respekt for TR og TR-funktionen. Derfor går vi også til OK24 forhandlinger med TR-krav som helt centrale.

- Efter OK13 har vi også oplevet en mere generel kulturændring fra skoleledelsernes side. Vi oplever en mindre respekt for TR-institutionen som sådan, og en tendens fra skoleledelsens side til at se TR som en slags HR-konsulent.

TR som samlingspunkt

Som tillidsrepræsentant er man en vigtig katalysator for det nære kollegiale fællesskab på arbejdspladsen, men man er også en vigtig brik i Uddannelsesforbundets kontakt og relation til medlemmerne. En stærk tillidsrepræsentant øger chancerne for, at flere vil være med i det store faglige fællesskab af ligesindede.

- For alle os medlemmer i Uddannelsesforbundet ligger der en enormt vigtig sammenhængskraft i ikke bare vores faglige vilkår, men i de tilbud, vi giver til elever og kursister, og i den kvalitet, vi kan levere i vores arbejde. For mange lærere og vejledere er en pause på arbejdet eller fyraften ikke lig med emneskift. De undervisnings – og vejledningsfaglige diskussioner, problemer og løsningsforslag fortsætter ind over madpakker og efter fyraften.

- Vi har at gøre med en enormt dedikeret medarbejdergruppe, for hvem det kollektive afsæt er enormt vigtigt, og for hvem elevernes og kursisternes fremtidige muligheder betyder alt. Det er et forhold, vores arbejdsgivere nogle gange overser, synes jeg nok, sagde Hanne Pontoppidan og sluttede sin beretning, hvor hun startede med fokus på fællesskabet.

- Vi skal bruge dette stærke kollektive afsæt for vores elever og kursister og for vejledning og uddannelse til også at sikre, at vi får alle med i Uddannelsesforbundets fællesskab.  Fællesskaber giver styrke, tryghed og mening. Og fællesskaber er hele forudsætningen for fagbevægelsens mange sejre.

Det sagde formanden også om…

Glimt fra kongressen

Foto: Mette Ovgaard
Foto: Mette Ovgaard
Foto: Mette Ovgaard
Foto: Mette Ovgaard
Foto: Mette Ovgaard
Foto: Mette Ovgaard