Nye FAQ’er til den statslige arbejdstidsaftale

Som TR kan du nu hente støtte til arbejdet med arbejdstidsaftalen i nye dokumenter, hvor ofte stillede spørgsmål og svar til spørgsmålene er samlet. Det skal være en hjælp i forhold til blandt andet opgaveoversigterne. Der findes allerede lignende FAQ’er på det kommunale område.

Der er opnået enighed mellem LC og Medarbejder- og Kompetencestyrelsen om to sæt af spørgsmål og svar til arbejdstidsaftalen, som er udformet i FAQ’er (Frequently Asked Questions). Det ene sæt handler om opgaveoversigten, og det andet handler om opgørelse af arbejdstid.

Der er også udformet et cirkulære om arbejdstidsaftalen fra Medarbejder- og Kompetencestyrelsen, som kan bruges i dit samarbejde med ledelsen om arbejdstidsaftalen.

I FAQ’en om opgaveoversigten er det blandt andet gjort klart:

  • at opgaveoversigten skal være i timer.
  • at frokostpausen indgår i de rekreative formål med elever/kursisters pause.
  • at det er ledelsen, der tager initiativ til dialogen om opgaveoversigten.

Hent FAQ om regler for opgaveoversigt i staten

I FAQ’en om opgørelse af arbejdstid er det blandt andet gjort klart:

  • at opgørelse af arbejdstiden er ud fra den faktiske præsterede arbejdstid og ikke opgaveoversigten.
  • at det er lærerens samlede arbejdstid, der skal opgøres inklusive elev/kursistpause (og dermed også frokostpausen).
  • at udlevering af kvartalsoversigter kan foregå enten elektronisk eller på papir.
  • at en udleveret opgørelse ikke som udgangspunkt kan ændres efterfølgende.

Hent FAQ om regler for opgørelse af arbejdstid i staten

Find også FAQ'erne her

Du finder de to FAQ'er nederst i de to artikler i TR-håndbogen, som omhandler opgaveoversigt og opgørelse af arbejdstid. 

Her ligger desuden tilsvarende FAQ'er til kommunalt ansatte lærere.