FH konkluderer, at tidligere formand udviste upassende adfærd

Der har været flere episoder, hvor den tidligere FH-formand, Lizette Risgaard, stod bag uønskede berøringer, fremgår det af den advokatundersøgelse, som FH satte i gang efter hendes afgang. Ingen af episoderne var i strid med loven.

Forretningsudvalget og hovedbestyrelsen i FH (Fagbevægelsens Hovedorganisation) ser meget alvorligt på de sager, der er blevet afdækket i advokatundersøgelsen, som blev sat i gang efter Lizette Risgaard forlod formandsposten i april. Der er ikke tale om handlinger, der kan anses som lovbrud, men det er dog forretningsudvalgets og hovedbestyrelsens opfattelse, at Lizette Risgaard i flere tilfælde har udvist upassende adfærd og dårlig dømmekraft.

Sådan lyder meldingen efter den advokatundersøgelse, som advokatfirmaet Kromann Reumert har arbejdet på i de seneste måneder, blev offentliggjort den 3. august.

Advokatundersøgelsen viser også, at i et enkelt tilfælde havde FH’s politiske og administrative ledelse haft kendskab til ét tilfælde om krænkende adfærd. I det tilfælde har ledelsen handlet på den viden, den har haft.

Den 7. september er indkaldt til ekstraordinær kongres i FH, hvor der skal vælges ny formand.