30 organisationer vil skabe forandringer med unge

30 organisationer er gået sammen for at nytænke, hvordan man kan hjælpe flere unge i job og uddannelse. Unge er centrale i den såkaldte ’forandringskoalition.

42.000 unge er uden for job og uddannelse. Og det er ikke bare et tal. Bag hver eneste af de 42.000 i statistikken står et ungt menneske med sin egen historie. Det er et komplekst samfundsproblem, som kræver nytænkning, og som vi kun kan løse i fællesskab gennem samarbejde på tværs af sektorer – fra klasseværelser til Christiansborg.

Sådan lyder det i pressemeddelelsen fra forandringskoalitionen En Vej til Alle. Den består af 30 meget forskellige organisationer – heriblandt Uddannelsesforbundet.

Organisationerne er gået sammen for at arbejde på tværs af sektorer, synspunkter og interesser og udnytte bredden til at påvirke debatten, koble aktører sammen og skubbe på rammevilkår, organisering, strukturer og lovgivning, som påvirker unge.

De unge er helt centrale

En stor del af forandringskoalitionens medlemmer er unge, og det er helt centralt, hedder det i pressemeddelelsen. Forandringskoalitionen vil nemlig give unge ”reel indflydelse og skaber forandringerne sammen med unge”.

Den vil også inspirere til eksperimenter og politisk nytænkning. Koalitionens ambition er at handle og ikke bare levere anbefalinger.

Den 1. juni var datoen for den første fælles handling. Her holdte de nemlig Ungdommens Topmøde i København. Over halvdelen af deltagerne på topmødet er unge og ungdomsorganisationer. Sammen med fagpersoner, civilsamfundsorganisationer, virksomheder, politiske aktører og forskere – herunder reformkommissionens formand Nina Smith – gik forandringskoalitionen i aktion. Deltagerne skulle diskutere løsninger, skabe fælles handling og sammen støbe fundamentet til at skabe veje til alle unge.

Koalitionen og de unges stemme har gjort indtryk

En Vej til Alle, der startede som et partnerskab i 2021, har undervejs i Reformkommissionens arbejde givet en række anbefalinger fra unge. For eksempel har Lucas Grøndal fra Modstrøms Ungeråd, som er talerør for unge på FGU-skolerne, sagt:

”Jeg har tænkt på, om det er os, der har nogle udfordringer, der skal tilpasse os systemet, eller om det er systemet, der skal tilpasse sig os?”

Det er en af de pointer, som har sat aftryk på Reformkommissionens arbejde, siger kommissionens formand Nina Smith:

”Ungestemmerne fra En Vej til Alle har gjort dybt indtryk på os i Reformkommissionen. De unges pointe om, at det er systemerne, der skal tilpasse sig unge, frem for unge, der skal tilpasse sig systemerne, har været en ledetråd for vores arbejde.”