Det psykiske arbejdsmiljø

Det psykiske arbejdsmiljø er fuldstændigt afgørende for din og kollegernes trivsel. Her på siden guider vi dig til nogle af de vigtigste fokuspunkter i forhold til det psykiske arbejdsmiljø.

Det er vigtigt, at du som AMR er med til at sikre et godt og sikkert psykisk arbejdsmiljø. Og at du er klædt på til at handle, hvis der er problemer. 

Et godt psykisk arbejdsmiljø kan fremme energi, engagement og arbejdsglæde. Omvendt kan et dårligt psykisk arbejdsmiljø være en alvorlig belastning og føre til mistrivsel, stress og udbrændthed på din arbejdsplads.  

Det psykiske arbejdsmiljø påvirkes af mange faktorer – for eksempel arbejdsopgaverne og organiseringen af dem, krav og forventninger samt forholdet kollegerne imellem og forholdet mellem kolleger og ledelse. På nogle af Uddannelsesforbundets områder kan undervisere derudover blive udsat for vold eller trusler om vold fra elever eller kursister.  

Din rolle som AMR

Som AMR skal du være med til at sætte fokus på det psykiske arbejdsmiljø – både i det daglige, på de årlige arbejdsmiljødrøftelser og i de arbejdspladsvurderinger (APV), som din arbejdsgiver skal lave hvert tredje år.

Derfor er det vigtigt, at du er klædt på til opgaven.  

Du kan her på siden finde vejledning, inspiration og værktøjer til arbejdet med at skabe et godt psykisk arbejdsmiljø, styrke arbejdspladsens sociale kapital, forebygge stress og undgå konflikter.  

Hvordan går det med jeres psykiske arbejdsmiljø? 

Det psykiske arbejdsmiljø er noget, du som AMR skal have fokus på både på kort og langt sigt. Vi har lavet en tjekliste, som kan hjælpe dig med at afdække nogle af de faktorer, der påvirker det psykiske arbejdsmiljø, så I får et overblik over, hvor I kan sætte ind.  

Tjekliste: Er der faresignaler i jeres psykiske arbejdsmiljø?

Hvis dine svar på spørgsmålene i tjeklisten peger på, at der kan være problemer med jeres psykiske arbejdsmiljø, er det vigtigt at handle på det.  

Som AMR kan du tage det op med TR og med ledelsen, ligesom du kan sætte fokus på det, når I drøfter arbejdsmiljøet i AMO, i forbindelse med de årlige arbejdsmiljødrøftelser, eller når I skal lave APV.  

Vi anbefaler, at det ikke kun er til de mere formelle drøftelser, I har fokus på emnet – men at du også i dit daglige arbejde som AMR er opmærksom. 

Hvis tjeklisten indikerer, at der er udfordringer, kan det også medføre, at du eller dine kolleger udvikler stress.

Stress er ofte en stor udfordring i det psykiske arbejdsmiljø. Derfor har vi også lavet en særskilt side om den problematik.

Når stress kommer snigende - det kan du gøre som AMR

Vær opmærksom

Det er ledelsens ansvar at sørge for et godt og sikkert arbejdsmiljø. Det gælder også det psykiske arbejdsmiljø.

Hvis du oplever, at ledelsen ikke vil forholde sig til problemer med det psykiske arbejdsmiljø, der skyldes for stor arbejdsmængde, kan Arbejdstilsynet gå ind i konkrete sager.   

Du kan også altid kontakte os for at få råd og vejledning.