Det fysiske arbejdsmiljø

Her på siden guider vi dig til, hvad du skal være opmærksom på med hensyn til det fysiske arbejdsmiljø.

Som arbejdsmiljørepræsentant (AMR) er en af dine hovedopgaver at medvirke til, at der er et sundt og sikkert arbejdsmiljø. 

Gode, fysiske rammer er afgørende, når du og dine kolleger skal levere undervisning og vejledning af høj kvalitet. Samtidig er et godt, fysisk arbejdsmiljø afgørende for din og dine kollegers trivsel på arbejdspladsen.  

Det fysiske arbejdsmiljø er de omgivelser og redskaber, du og kollegerne arbejder i og med. Inden for undervisning tænkes der med det fysiske arbejdsmiljø primært på støj, lys, luft og indeklimaet generelt.   

Som AMR er du en vigtig medspiller – og kan stille krav til dit arbejdssted  

Det er arbejdsgiveren, der skal sørge for, at arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige. Det gælder både i forhold til arbejdets udførelse, arbejdsstedets indretning og brugen af tekniske hjælpemidler.

Men som AMR er du en vigtig samarbejdspartner, når I sammen skal sørge for, at det fysiske arbejdsmiljø er i orden. 

De fysiske rammer skal være sikre at arbejde i. Her skal du blandt andet have fokus på at forebygge faldulykker. Foto: Jens Bach

Godt fysisk arbejdsmiljø – en guide til dig som AMR 

Efter at arbejdstidsaftalen fra skoleåret 2014/15 blev sløjfet, er der kommet fokus på indretning af faste lærerarbejdspladser på skolen.

Det stiller krav til arbejdsstedet og arbejdspladsens indretning. Udover mødelokaler og hvilerum er der behov for individuelle arbejdspladser med adgang til pc, telefon og opbevaring af materialer.  

Uddannelsesforbundet har sammen med en række andre lærerforbund og bygherrerådgivervirksomheden Bascon A/S udarbejdet en inspirationsguide.

Guiden kan hjælpe til en dialog mellem dig som AMR, undervisere og ledelse om, hvordan I lokalt kan indrette arbejdspladserne, så der bliver et godt fysisk arbejdsmiljø.  

Hvad gælder, når man arbejder hjemme?  

Som AMR skal du også være opmærksom på, at Arbejdsmiljøloven også gælder for distancearbejde. Det betyder, at arbejdsgiveren også har ansvaret for, at arbejdsforholdene i orden, når du og kollegerne arbejder hjemme hos jer selv.  

Der er særlige krav til arbejdsmiljøet i hjemmet – blandt andet arbejdsbord, variation i arbejdet og skærmbriller – hvis man udfører skærmarbejde hjemme mere end to dage om ugen i snit.  

Du kan finde Arbejdstilsynets vejledning om hjemmearbejde her og se de specifikke krav, der gælder i forhold til skærmarbejde i hjemmet her.  

Du kan desuden finde råd til arbejdsmiljø i hjemmet og læse mere om de krav, der gælder på godtarbejdsmiljø.dk.