Arbejdspladsvurderinger (APV)

Alle virksomheder skal ifølge arbejdsmiljøloven udarbejde en skriftlig arbejdspladsvurdering (APV) hvert tredje år.

Som AMR er det en af dine faste opgaver at være med til arbejdet med at lave APV’en. Her på siden har vi samlet information om, hvad APV’en skal indeholde, og hvordan I kan arbejde med den.  

Hvad er formålet med en APV? 

APV’en skal sikre, at der løbende og systematisk bliver arbejdet på at løse og forebygge problemer med arbejdsmiljøet. Den skal revideres mindst hvert tredje år, eller når der sker ændringer i arbejdet eller arbejdsprocesserne, som har betydning for arbejdsmiljøet. 

Hvad er din opgave? 

Som AMR et det en af dine opgaver at være med i arbejdet. AMO (link til artikel 6) skal være med i hele processen. Hvis arbejdspladsen har så få ansatte (under 10), at der ikke er krav om en arbejdsmiljøorganisation, skal kollegerne deltage på samme måde.  

Tidligere APV 

Hvis der tidligere er lavet en APV på arbejdspladsen, skal I starte her: Hvilke problemer blev identificeret? Er handlingsplanen fulgt? Er problemerne løst? Hvis I har gennemført trivselsmålinger, bør I også se på dem. Hvad siger de om det psykiske arbejdsmiljø? 

Hvilke krav er der til en APV? 

En APV skal give et billede af, hvordan kollegerne opfatter forholdene på arbejdspladsen.

Den skal indeholde følgende fem elementer.

Identifikation og kortlægning af virksomhedens samlede arbejdsmiljø

Man kan for eksempel spørge til stressniveau, mængden af og tiden til opgaver og arbejde uden for arbejdstiden.  

Beskrivelse og vurdering af virksomhedens samlede arbejdsmiljø

Ud fra de problemer, der er på arbejdspladsen, skal de vurderes sikkerheds- og sundhedsmæssigt. Der skal tages stilling til, hvor omfattende problemer er, og hvad der kræves for at finde en løsning. 

Inddragelse af virksomhedens sygefravær

Sygestatistikken er vigtig, for sygefraværet kan skyldes arbejdsmiljøet. 

Prioritering af løsninger på virksomhedens arbejdsmiljøproblemer og udarbejdelse af handlingsplan

Hvornår skal hvilke løsninger gennemføres? Når der et overblik over, hvad der skal udbedres, skal I lave en plan for, hvornår løsningerne gennemføres, og hvem der har ansvar for, at de bliver gennemført. 

Retningslinjer for opfølgning på handlingsplanen

Bliver løsningerne gennemført? I skal følge op for at sikre jer, at problemerne bliver løst og forholdene forbedret. Her kan en ny APV sættes i gang for at se, om jeres løsninger har hjulpet. 

Det er op til arbejdspladsen at vælge en metode til udarbejdelsen af APV´en.  

I denne guide fra Arbejdstilsynet kan I finde helt konkrete råd til, hvordan I griber APV-arbejdet an: 

Kom i mål med APV-arbejdet 

Er du ansat på en erhvervsskole eller VUC?

Er du ansat på en erhvervsskole eller VUC, kan din arbejdsplads få afdækket skolens professionelle kapital gennem et tilbud fra Uddannelsesforbundet og GL.

Afdækningen af professionel kapital kan fungere som APV.