Tilrettelæggelse af arbejdet

Tilrettelæggelsen af arbejdstiden har ofte stor betydning for lærere. Som TR skal du søge indflydelse på, hvordan arbejdet tilrettelægges på din skole. Læs om det her.

Som TR har du mulighed for at påvirke, hvilke retningslinjer for tilrettelæggelse af arbejdet, der skal gælde på jeres arbejdsplads.  

Det kan for eksempel dreje sig om, hvordan arbejdsopgaverne fordeles, hvor og hvornår opgaverne kan og skal udføres, samt i hvor høj grad læreren selv har indflydelse på tilrettelæggelsen af sit arbejde. 

Regler for tilrettelæggelse af arbejdstiden

I den centralt aftalte arbejdstidsaftale er der bestemmelser, der regulerer, hvordan arbejdet kan tilrettelægges.  

Vi har oplistet reglerne herunder: 

  • Arbejdstiden ligger normalt på hverdage mellem kl. 7.30-17.00. På skoler og institutioner, hvor dele af undervisningstiden fast ligger uden for det tidsrum, kan arbejdet dog tilrettelægges i overensstemmelse med arbejdspladsens åbningstid. 

  • Den daglige arbejdstid skal så vidt muligt være samlet.  

  • For det kommunale område gælder, at på skoler, som følger skoleferier, er arbejdstiden fordelt på færre uger. Skævbelastning, ud over det som følger af skoleferier, skal så vidt muligt undgås.  

  • En arbejdsdag er på mindst 4 timer. Deltidsbeskæftigede kan planlægges med kortere daglig arbejdstid, hvis lærer og leder er enige om det. 

  • Ændringer af den planlagte arbejdstid, som ligger udenfor tidsrummet 7.30-16.30, skal varsles mindst fire uger i forvejen. 

  • Ledelsen kan undtagelsesvis ændre den planlagte arbejdstid med et kortere varsel, så starttidspunktet er tidligere end 7.30 og/eller sluttidspunktet er senere end 16.30. Det må ikke ske systematisk, men kun undtagelsesvist.  

Er du TR på det private område?

Reglerne her gælder for kommunalt og statsligt ansatte. 

Særligt for kommunale sprogcentre  

Når undervisere har aftenarbejde, skal der udvises hensyn i planlægningen af den øvrige arbejdstid. Blandt andet ved kun undtagelsesvis at placere morgentimer efter aftenarbejde.   

Få indflydelse på tilrettelæggelsen 

I artiklen Det forpligtende samarbejde kan du læse mere om, hvordan du kan arbejde for at få indflydelse på arbejdstilrettelæggelsen.  

Det kan for eksempel dreje sig om at få fastlagt principper for, hvor og hvornår arbejdet kan udføres, transparens i planlægning og opgavefordeling med videre. 

Det forpligtende samarbejde