Regler for samarbejde om arbejdsmiljø

På arbejdspladser med flere end ni ansatte, skal der være etableret en arbejdsmiljøorganisation. Læs mere her og bliv klogere på, hvad din rolle er som TR. 

I virksomheder med en-ni ansatte skal samarbejdet om sikkerhed og sundhed ske ved løbende direkte kontakt mellem arbejdsgiveren, de ansatte og eventuelle arbejdsledere. 

I virksomheder med ti eller flere ansatte skal samarbejdet om sikkerhed og sundhed foregå i en arbejdsmiljøorganisation (AMO). Har arbejdspladsen flere end 35 ansatte skal AMO etableres i to niveauer med et overordnet arbejdsmiljøudvalg og arbejdsmiljøgrupper.  

Arbejdspladsen kan vælge at aftale en anden organisering af AMO end den, der følger af bekendtgørelsen, hvis aftalerne har til hensigt at styrke og effektivisere samarbejdet om sikkerhed og sundhed. 

På kommunale og statslige arbejdspladser er der af den grund forskel på, hvordan AMO er organiseret.  

  • På kommunale arbejdspladser
    I kommuner har man indgået lokale MED-aftaler, som gør arbejdsmiljøet til en integreret del af samarbejdet i MED-udvalget (det kommunale samarbejdsudvalg). Præcist hvordan samarbejdet fungerer, og hvordan opgaverne er fordelt på jeres arbejdsplads, vil fremgå af MED-aftalen i jeres kommune.   

  • På statslige arbejdspladser
    I staten har man som udgangspunkt fastholdt en selvstændig arbejdsmiljøorganisation, men man kan lokalt aftale at sammenlægge samarbejdsudvalget (SU) og AMO i en virksomhedsaftale. 

Din rolle som TR 

Din rolle i samarbejdet og mulighed for at byde ind som TR afhænger naturligt af, hvordan AMO er organiseret på jeres arbejdsplads.  

På en kommunal arbejdsplads, vil du have direkte indflydelse, da AMO her er en del af MED.  

Det samme vil være tilfældet, hvis du er ansat på en statslig arbejdsplads, som har valgt at sammenlægge SU og AMO. Er de to organer adskilt, vil du blive orienteret om AMO’s arbejde i SU og har her mulighed for at komme med forslag og input til medlemmerne af AMO.  

Husk, at det er en fordel at have et tæt samarbejde og en løbende dialog med arbejdsmiljørepræsentanten (AMR).

AMR vil være repræsenteret i AMO uanset konstellationen på jeres arbejdsplads. AMR vil således kunne bringe perspektiver og ønsker fra jer som personalegruppe til bordet i AMO. 

Ansvarsfordeling og samarbejde mellem TR og AMR 

AMO’s lovpligtige opgaver 

AMO skal afdække og løse eksisterende arbejdsmiljøproblemer samt arbejde med at forebygge, at nye problemer opstår.

AMO har også en vigtig opgave i at påvirke kollegerne til løbende at arbejde hen imod et godt arbejdsmiljø.