Har jeres arbejdsplads en whistleblower-ordning?

Alle offentlige arbejdsgivere skal have en whistleblower-ordning. Det samme gælder for flere private virksomheder.

Whistleblowere skal beskyttes. Derfor har virksomheder med flere end 50 ansatte pligt til at etablere en ordning, så medarbejdere uden risiko kan ytre sig om alvorlige kritisable forhold i deres organisation.  

Ordningen skal indeholde en procedure og en politik for indberetning og opfølgning. Den skal sikre whistlebloweren fuld fortrolighed, ligesom der er forbud mod repressalier imod whistlebloweren og videregivelse af identificerbare oplysninger.  

Vi opfordrer til, at du som TR kontakter Uddannelsesforbundet for råd og vejledning, hvis der opstår sager som følge af en indberetning fra en whistleblower.  

Hvem gælder kravet for 

I dag er det et krav, at alle offentlige arbejdsgivere har en whistleblower-ordning.  

Det samme gælder for private virksomheder med flere end 249 ansatte. 

Fra 17. december 2023 skal private arbejdsgivere med mellem 50-249 ansatte også have oprettet en whistleblowerordning.   

Private virksomheder med færre end 50 ansatte kan benytte en fælles offentlig whistleblowerordning. 

Hvad er en whistleblower? 

En whistleblower betegnes i lovgivningen som:  

En fysisk person, der foretager indberetning eller offentliggørelse af oplysninger om overtrædelser, som personen har skaffet sig adgang til i forbindelse med vedkommendes arbejdsrelaterede aktiviteter.