Vigtig og bred opbakning til bedre forhold på erhvervsskolerne

40 organisationer har fremlagt et fælles forslag om at give erhvervsskolerne et økonomisk løft. Der peges på, at det er nødvendigt sikre kvaliteten på erhvervsuddannelserne i langt højere grad, end det sker i dag, hvis flere unge i de kommende år skal kunne se sig selv vælge den uddannelsesvej.

Både politiske ungdomspartier over en bred kam, arbejdsgivere og fagforbund råber nu i kor om, at der behov for at løfte erhvervsuddannelserne. Det sker i forlængelse af, at Lærlingeoprøret, som består af en gruppe nyligt uddannede håndværkere og erhvervsskoleelever, i foråret offentliggjorde en række historier om forholdene på erhvervsskolerne. Her var der blandt andet eksempler på maskiner og udstyr, som overhovedet ikke kunne matche den virkelighed, som erhvervsskoleeleverne møder, når de kommer ud på arbejdspladser.

-Jeg tænker, at Christiansborg har svært ved at sidde en så bred opfordring til forbedringer af erhvervsuddannelserne overhørig. Og det er tid til at lytte, hvis erhvervsskolerne fortsat skal kunne udklække dygtige faglærte, som skal være en del af fundamentet for den fremtidige udvikling af Danmark, siger Uddannelsesforbundets formand, Hanne Pontoppidan.

I fællesskab foreslår organisationerne blandt andet:

• at taxameteret til erhvervsskolerne løftes markant
  • at der investeres langt mere i faglig uddannelse af erhvervsskolelærerne
  • at digitaliseringen inddrages mere i undervisningen
  • at der sikres en bedre kontakt mellem erhvervsskolen og lærlingen i praktiktiden
  • at der kommer mere opmærksomhed på skolehjem