Ekspertgruppe: Erhvervsskoler skal arbejde med ligestilling og køn

Der er voldsomme skævheder i kønssammensætningen på erhvervsuddannelserne, og det har stor betydning for trivsel og frafald - og på et kønsopdelt arbejdsmarked. Derfor skal erhvervsskolerne arbejde målrettet med ligestilling og betydningen af køn, anbefaler ekspertgruppe i ny rapport.

Ni ud af ti erhvervsskolelever gik i 2020 på en uddannelse, hvor ét køn udgør mere end 60 procent af eleverne. De meget skæve kønssammensætninger på erhvervsuddannelserne er en udfordring for frafald og trivsel – eksempelvis er der et markant større frafald blandt de elever, der tilhører minoritetskønnet.

43 procent falder fra og gennemfører ikke den uddannelse, de er begyndt på, hvis de er en del af det køn, der er underrepræsenteret på uddannelsen.

Problematikken om frafald er én af grundene til, at en ekspertgruppe netop er udkommet med en række anbefalinger til, hvordan man skal arbejde med kønnets betydning på erhvervsuddannelserne.

’Ekspertgruppen om betydningen af køn for faglig udvikling, læring og trivsel i dagtilbud, folkeskole og på ungdomsuddannelser’ blev nedsat, fordi drenge gennemsnitligt præsterer fagligt dårligere end piger i uddannelsessystemet – en tendens, som har været markant stigende de sidste ti år.

Ekspertgruppen – hvor blandt andre Uddannelsesforbundets næstformand, Henrik Dyrby Mogensen, har siddet med – er netop udkommet med fem tværgående hovedanbefalinger og 21 konkrete anbefalinger inden for dagtilbuds-, folkeskole- og ungdomsuddannelsesområdet.

Du kan læse hele rapporten fra ekspertgruppen her

I denne rapport kan du læse de samlede anbefalinger fra ’Ekspertgruppen om betydningen af køn for faglig udvikling, læring og trivsel i dagtilbud, folkeskole og på ungdomsuddannelser’.

Bedre lærerkompetencer – og øget bevidsthed

En af de ting, som ekspertgruppe anbefaler på erhvervsuddannelsesområdet, er at ændre på DEP’en, så den indeholder viden om ligestilling, og om hvordan man kan reducere betydningen af køn i forhold til faglige resultater og frafald.

Henrik Dyrby Mogensen, næstformand i Uddannelsesforbundet, bifalder, at man får fokus på at fremme lærernes kompetencer på dette område. Men, understreger han, det er også vigtigt at indarbejde bevidstheden om diversitet og arbejdet med dette i hverdagen, i studiemiljøet og i de strategiske beslutninger på skolerne.

"Det er helt afgørende, vi bliver dygtige til og skarpere på at arbejde med de udfordringer, som minoritetskønnet på en uddannelse har."
Henrik Dyrby Mogensen, næstformand i Uddannelsesforbundet og med i ekspertgruppen.

- Det er helt afgørende, vi bliver dygtige til og skarpere på at arbejde med de udfordringer, som minoritetskønnet på en uddannelse har. Det er vanskeligere at finde en læreplads, der er et markant øget frafald, og desværre oplever mange uønsket seksuel opmærksomhed. Det kan vi simpelthen gøre bedre – og det skal vi, understreger Henrik Dyrby Mogensen.

Det handler både om undervisning, opgaver og rammer i dagligdagen, men bør også være en del af det strategiske arbejde, som de tillidsvalgte kan være med til at løfte i skolernes bestyrelser, i samarbejdsudvalg og sammen med eleverne, pointerer han.

Tab af fagligt potentiale

Næstformanden håber, at anbefalingerne fra ekspertgruppen kan være med til at skubbe på, at indsatser for øget diversitet på erhvervsuddannelserne kan blive et meget større fokuspunkt.

Konsekvenserne ved at lade være er meget store, pointerer han.

- Køn og manglende diversitet skal ikke have så stor betydning for eksempelvis frafald eller søgning, for det er jo et kæmpe tab af fagligt potentiale, som vi slet ikke har råd til hverken menneskeligt eller samfundsmæssigt med den mangel på faglærte, vi ser ind i, siger han.

Det er ikke kun på erhvervsuddannelserne, køn har en betydning. Både i grundskolen og på andre ungdomsuddannelser er der også markante forskelle i faglige præstationer og uddannelsesveje. Køn har en helt selvstændig betydning uafhængigt af andre baggrundsfaktorer i forhold til sandsynligheden for, at eleverne fuldfører uddannelsen.

Ekspertgruppen anbefaler:

Her kan du læse ekspertgruppens anbefalinger til erhvervsuddannelserne.

• At erhvervsskolerne fremmer ligestilling og øger deres fokus på trivsel og motivation for kønsminoriteter, så elever oplever trygge og inkluderende læringsmiljøer – uanset køn.
  • At Børne- og Undervisningsministeriet bidrager til arbejdet med læringskonsulenter og et katalog med eksempler på, hvordan man kan arbejde med køn.
  • At ledelsen på erhvervsskolerne strategisk prioriterer indsatser, som skal mindske uhensigtsmæssige betydninger af køn.
  • At diplomuddannelsen (DEP’en) skal indeholde viden om ligestilling, og hvordan man kan reducere betydningen af køn i forhold til faglige resultater og frafald, så lærere og vejledere bliver mere kompetente til at håndtere temaer og problematikker i forhold til fag og køn.
  • At de faglige udvalg, bestyrelser og digitale vejledningsplatforme skal afdække, om deres kommunikationsindsatser skal revideres, så de undgår kønsstereotyper og i stedet sætter fokus på diversitet i fremtiden – og at der bliver lavet et katalog over kommunikationsindsatser, der før har virket i forhold til at tiltrække minoritetskøn.
  • At Børne- og Undervisningsministeriet afdækker de pædagogiske og didaktiske udfordringer knyttet til køn herunder spørgsmålet om frafald af minoritetskøn og stereotyper i forbindelse med indgåelse af uddannelsesaftaler.
  • At man ved revision af erhvervsskolelovens formålsparagraf overvejer at tilføje en formulering og at fremme ligestilling.