Vagtskifte på posten som forhandlingschef

Han har løst knaster ved forhandlingsbordene ved både de statslige, kommunale og private overenskomster både før og efter Uddannelsesforbundet blev til. Nu går vicesekretariatschef og forhandlingschef Jens Dam på pension. Ny forhandlingschef bliver Amalie Ferdinand.

Der skulle ryddes op og sikres ordentlige forhold for lærerne i ungdomsskolen. De var timeansatte, fik ikke løn under sygdom og havde heller ikke en pensionsordning. Derfor gik Jens Dam og andre af hans tillidsrepræsentantkolleger i slutningen af 1980’erne i gang med at sikre en overenskomst for lærerne i ungdomsskolens heltidsundervisning.

Lærerne, som tog sig af de børn og unge, der ikke passede til folkeskolen, skulle netop have nogenlunde samme vilkår som deres kolleger i folkeskolen.

Den faglige kamp var med til at forme arbejdslivet for den læreruddannede Jens Dam. Han og tillidsrepræsentantkollegerne fik organiseret omkring 500 lærere på landsplan og fik en overenskomst, der blandt andet betød, at ungdomsskolelærerne gik fra 0 procent til 12 procent i pensionsordning i ét hug. Dertil kom blandt andet løn under sygdom og tillidsmandsregler.

Byttede næstformandskasketten ud

Et tilsvarende forløb blev gennem ført for omkring 800 sproglærere i forbundet, hvor Jens også deltog i forhandlingerne.

Jens Dam blev siden valgt som næstformand i LVU – Landsforbundet af Voksenundervisere – hvor ungdomsskolelærerne var en del af fællesskabet. Han var blandt andet med til at få tegnet en overenskomst for lærerne på daghøjskoleområdet, som på grund af ungdomsarbejdsløsheden og beskæftigelsespolitikken var en skoleform i vækst. Her blev mange lærere blev ansat.

I 1994 skiftede Jens Dam titlen som næstformand ud med titlen som sekretariatschef i LVU.

Guldgrube af viden forsvinder

LVU var en de tre mindre fagforbund, der slog sig sammen, og blev til Uddannelsesforbundet. Her har Jens Dam siden 2009 været vicesekretariatschef og forhandlingschef. Netop i tiden i Uddannelsesforbundet har Jens Dam været med til at overenskomstdække skoleformer, som er privatejede. Det gælder for eksempel Dekra, der blandt andet udbyder AMU-kurser, og en række private udbydere af danskuddannelsen for indvandrere og flygtninge.

Netop arbejdet med en række nye overenskomstområder peger formanden for Uddannelsesforbundet på, som værende ekstra vigtigt i disse år, hvor fagforeninger af og til har været i medlemsnedgang og modvind.

- Jens har været med til at overenskomstdække mange nye områder – ungdomsskolerne, sprogcentrene og alle de mange private overenskomster, vi efterhånden har fået med både store og små arbejdsgivere. Det er virkelig en guldgrube af viden og erfaring, der går på pension. Samtidig er Jens bare en utrolig rar fyr, og kombinationen af hans personlighed og hans stærke faglighed og analysekraft, har givet ham et super godt renomme både i og udenfor organisationen, siger Hanne Pontoppidan.

- Jeg vil sige Jens tak for hans kæmpe indsats for organisationen og medlemmerne gennem årene og ønske ham mange gode senior-år.

Erfaren konsulent bliver ny forhandlingschef

Den 1. september tiltræder Amalie Ferdinand som ny forhandlingschef. Hun var konsulent i Dansk Teknisk Lærerforbund, der var en del af fusionen, der blev til Uddannelsesforbundet. Efter et par år i det nye forbund blev Amalie Ferdinand ansat i OAO og siden CO-industri, inden hun i 2018 returnerede til Uddannelsesforbundet.

Amalie Ferdinand er uddannet cand. scient. adm. fra RUC. Hun har desuden international bestyrelsesformand for AFS Intercultural Programs og har selv været udvekslingsstudent med organisationen til Guatemala for 25 år siden. Hun har også været aktiv i DJØF’s medlemsarbejde.

- Når nu vi skulle sige farvel til Jens, så var det bare dejligt, at vi havde en kompetent afløser indenfor rækkevidde – og dejligt, at Amalie havde mod på at tage jobbet. Jeg kender Amalie som en dygtig og vellidt medarbejder allerede, og jeg ser frem til at få et tæt samarbejde med hende som forhandlingschef, siger formand Hanne Pontoppidan.