Vær klar til julefrokosten

Er en skade til en julefrokost en arbejdsskade? Og hvordan omgås du kolleger i festligt lag? Læs, hvad der er godt at overveje, når der bliver inviteret til julefrokost på arbejdspladsen.

Uddannelsesforbundet sekretariat har modtaget en række henvendelser fra medlemmerne, der vil vide, hvordan de skal forholde sig, når der bliver inviteret til julefrokost på arbejdspladsen. Vi deler derfor et par råd og regler nedenfor.

Er jeg forpligtet til at deltage – og er det arbejdstid?

Foregår julefrokosten i arbejdstiden, forventes det normalt, at du deltager, medmindre du aftaler andet med din leder. Ofte foregår julefrokosten efter arbejdstid. I det tilfælde står det dig frit for, om du ønsker at være med. Hvis du deltager, tæller julefrokosten ikke som arbejdstid og udløser heller ikke aftentillæg.

Omgangstonen

Julefrokosten er normalt en hyggelig fest på arbejdspladsen, hvor der er mulighed for at have det sjovt og få talt med dine kolleger. Vær opmærksom på, at selvom julefrokosten kan ligge uden for arbejdstiden, så er det fortsat en fest i regi af dit arbejde. Derfor er du omfattet af de retningslinjer, der er på arbejdspladsen for adfærd og omgang med kolleger. Du skal opføre dig og handle til en julefrokost, som du vil gøre i arbejdstiden. Overskrider du arbejdspladsens politikker og retningslinjer, kan det få konsekvenser.

Det kan måske være godt at få vendt på arbejdspladsen, hvordan I håndterer grænser. Få inspiration til diskussionen i denne video fra godtarbejdsmiljø.dk.

Hvad, hvis jeg kommer til skade?

En skade opstået ved julefrokosten kan være en arbejdsskade. Det kræver, at det er arbejdspladsen, der har inviteret og afholder julefrokosten. Festen behøver dog ikke finde sted på arbejdspladsen. Skaden skal være sket i en naturlig forbindelse med julefrokosten, og din ledelse skal kende rammerne for festen, men behøver ikke deltage.

Få gode råd til at undgå ulykker på godtarbejdsmiljø.dk