Trivselskommissionen skal følges op af reel handling

Der er brug for bedre indsigt og mere debat om den store gruppe af børn og unge, der mistrives i Danmark, og her er Trivselskommissionen et godt initiativ. Men kommissionen er kun første skidt, hvis vi skal skabe stærkere fællesskaber og bedre rammer for de 0-25-årige. Der er behov for flere ressourcer til at løfte opgaven.

- Vi er som samfund ikke bare nødt til at have mere viden og skabe debat om, hvorfor der er registeret et stigende antal unge, der mistrives. Vi skal også tilbyde en reel hjælp og støtte til børn og unge, der har det mere end almindeligt svært. Trivselskommissionen er et godt initiativ i den retning. Den kan være med til at sætte yderligt fokus på, hvordan den store gruppe af unge uden uddannelse eller job kan få forbedret deres livsrammer.

Sådan siger formand for Uddannelsesforbundet, Hanne Pontoppidan, i forbindelse med, at regeringen har nedsat Trivselskommissionen. Kommissionen får overordnet til opgave at belyse trivselsudfordringerne blandt de 0-25-årige. Den skal komme med anbefalinger til, hvordan mistrivsel og sårbarhed kan forebygges og afhjælpes, samt hvordan robusthed og myndiggørelse kan styrkes.

"Jeg kan ikke forstille mig, at der kan ske reelle forbedringer uden et økonomisk løft. Det håber jeg, at regeringen er klar til at erkende."
Hanne Pontoppidan, formand for Uddannelsesforbundet.

- På de uddannelsesområder, hvor Uddannelsesforbundets medlemmer arbejder, er der en andel af sårbar unge - for eksempel på EUD og FGU samt i ungdomsskolen. Lærere og vejledere er ofte presset på ressourcer, og tilbagemeldingerne fra vores medlemmer er, at det er svært give den rette hjælp til de unge, som mistrives, på grund af utrolig stram økonomi på uddannelsesstederne. Derfor kan jeg heller ikke forstille mig, at der kan ske reelle forbedringer uden et økonomisk løft. Det håber jeg, at regeringen er klar til at erkende, fortsætter hun.

Anbefalinger indenfor fire områder

Trivselskommissionen skal komme med anbefalinger for fire områder. De kommer til at berøre familien, dagtilbud, skole og uddannelser, socialområdet.

De fire områder er:

• At alle børn og unge skal indgå i meningsfulde fællesskaber og have trygge relationer i hverdagen (tema 1)
  • At alle børn og unge, der er i risiko for eller udviser tegn på mistrivsel, får den rette hjælp i tide (tema 2)
  • At alle børn og unge har mod på livet og er robuste til at tackle de udfordringer, som livet bringer (tema 3)
  • At alle børn og unge er trygge og kompetente i deres digitale liv og har en god balance mellem fysiske og virtuelle fællesskaber (tema 4)

Trivselskommissionens medlemmer:

1. Rasmus Meyer (formand), forstander på Krogerup Højskole

2. Marie Holt Hermansen, forhenværende formand for Danske Skoleelever

3. Khalil Abdeddaim, playmaker (frivillig træner), GAME

4. Hanne Kirk, programleder, COOP Crew

5. Karin Ingemann, udviklingschef, Danmarks Idrætsforbund

6. Christine Ravn Lund, forkvinde for Dansk Ungdoms Fællesråd