Revideret SU-aftale på statslige arbejdspladser efter OK21

SU-aftalen præciserer nu de opgaver, som samarbejdsudvalget har på arbejdspladsen. Desuden fremgår det nu tydeligere, at ledelsen er forpligtet til at informere medarbejdernes repræsentanter om udbud og genudbud af arbejdsopgaver.

Den reviderede SU-aftale med resultaterne fra OK21 for de statslige arbejdspladser er nu endelig og offentliggjort. 

Som en del af forhandlingsresultatet blev processen omkring genudbud indføjet i SU-aftalens §3, stk. 2 nr. 4, så der nu står:

”I samarbejdsudvalget skal ledelsen informere om: Forventede beslutninger vedr. udbud, genudbud og udlicitering.

Information skal gives så tidligt og med et så passende indhold, at der kan gennemføres en grundig drøftelse i samarbejdsudvalget, således at medarbejdernes synspunkter og forslag kan indgå i grundlaget for ledelsens endelige beslutning.”

Fokus på opgaverne SU

Det er også blevet præciseret, hvad der ligger i de opgaver, samarbejdsudvalg har som følge af andre aftaler og EU-direktiver i§5, stk. 3, hvilke er:

  • Kompetenceudvikling

  • Forskelsbehandling

  • Ligebehandling

  • Medarbejdertilfredshed

  • Arbejdsrelateret stress

  • Krænkende handlinger