Regeringen sætter fokus på tilbuddene om danskundervisning

Regeringen nedsætter en tværministeriel arbejdsgruppe, som skal se på indretningen af danskundervisningstilbuddene til voksne.

På tværs af Børne- og Undervisningsministeriets og Udlændinge- og Integrationsministeriets ressortområder nedsætter regeringen en tværministeriel arbejdsgruppe, der skal se på indretningen af danskundervisningstilbuddene til voksne.

Det sker som en opfølgning på trepartsaftalen om langsigtede investeringer i voksen-, efter- og videreuddannelse, som FH og arbejdsgiverorganisationerne indgik med regeringen i september sidste år.

-
Det er godt, at vi får set på de forskellige dansktilbud, der gives til udlændinge. Vi skal sikre, at de får de tilbud, der imødekommer deres behov, og at tilbuddene gives af lærere med uddannelse i dansk som andetsprog. Der er behov for at sikre, at der er en indbyrdes sammenhæng i tilbuddene, så ingen efterlades på en perron uden videre udviklingsmuligheder rent dansksprogligt, siger formand for Uddannelsesforbundet, Hanne Pontoppidan.

Hun peger blandt andet på, at en større gruppe flygtninge og indvandrere har opbrugt deres muligheder for at få eller færdiggøre en danskuddannelse, men i høj grad har brug for at lære bedre dansk. Både for at få bedre forudsætninger for at blive attraktive på arbejdsmarkedet, men også så de får en større indsigt og forståelse for, hvordan det danske samfund fungerer. Derfor vil Uddannelsesforbundet blandt andet arbejde for at få ændret reglen om, at en danskuddannelse skal afsluttes inden for fem år.

Flere har peget på fornyelse

I trepartsaftalen fra sidste år blev der allerede lagt op til, at nogle af de sprogligt svageste kursister, der i dag skal gennemføre Danskuddannelse 1, fremover skal have mere praksisrettet undervisning, end de får i dag. Danskuddannelse 1 er målrettet kursister med meget lidt eller ingen formel skolegang.

Da Reformkommissionen i 2023 kom med en rapport om udsatte unge og voksne på arbejdsmarkedet, kom kommissionen også med forslag om, at der skal gennemføres en undersøgelse af organiseringen og kvaliteten af danskundervisningstilbuddene til voksne.

Opgaven for den tværministerielle arbejdsgruppe bliver at afdække udfordringerne på området i dag. Arbejdsgruppen skal også opstille og belyse modeller for, hvordan danskundervisningstilbuddene bedst udformes og organiseres fremadrettet. Arbejdsgruppen skal afrapportere til regeringen senest op mod sommerferien i 2025.