FGU får penge og formentlig flere elever

Alle Folketingets partier står bag en ny aftale, der skal styrke FGU. Aftalen styrker brobygningen fra grundskolen og gør det billigere for kommunerne at tilbyde unge at komme på FGU, fordi staten skal betale flere af udgifterne.

- Den nye politiske aftale giver mulighed for, at flere unge får mulighed for at gå på FGU, og den gør økonomien på FGU-institutionerne mere stabil. Det kan blive et afsæt til, at FGU-institutionerne efter de første urolige år, hvor der virkelig har manglet ressourcer, nu kan løfte uddannelsestilbuddet på en række områder.

Sådan siger formand for Uddannelsesforbundet Hanne Pontoppidan, efter at alle partier i Folketinget har indgået en aftale om en ændret balance i betalingen for eleverne, så kommunerne slipper billigere. Samtidig sker der også en forhøjelse af de permanente statslige bevillinger med 135 millioner kroner.

Aftalen indebærer desuden, at der bliver afsat pengepuljer til særlige aktiviteter og forbedringer af en række værksteder på FGU-institutionerne.

- FGU har virkeligt brug for den politiske opbakning og det økonomiske løft, der ligger i aftalen. Så må vi jo se, dels om det er et tilstrækkeligt økonomisk løft, og dels om det rækker til, at alle FGU-institutioner tilgodeses rimeligt, siger formanden for Uddannelsesforbundet.

Flere unge skal kende til FGU

Med aftalen lægger man op til, at de unge skal kunne målgruppevurderes allerede, når de er i grundskolen. Desuden får de unge i målgruppen mulighed for at deltage i brobygning på et FGU i både 9. og 10. klasse. Det vil give de unge mulighed for at snuse til miljøet og opleve undervisningen.

Uddannelsesforbundet er glad for initiativerne om at styrke overgangene mellem grundskolen og FGU.

- Med de ting, der ligger i aftalen, vil FGU blive et mere naturligt valg for både for de unge og kommunerne, siger Hanne Pontoppidan.

Formanden hæfter sig også ved, at der med aftalen kommer markante forbedringer på EGU, netop som Uddannelsesforbundet har ønsket.