OK24 – sådan bliver kravene på det statslige område

Stigning i lønnen, bedre rammer for tillidsrepræsentanternes arbejde og øget fleksibilitet til gavn for medarbejdernes arbejdsmiljø. Det er hovedkrav ved næste års overenskomstforhandlinger for medarbejderne i staten. Arbejdsgiverne går til forhandlingsbordet med krav om lokale løsninger og færre bindinger.

Kravene til OK24 for EUD, AMU, VUC, FGU og en række mindre statslige overenskomstområder, hvor Uddannelsesforbundets medlemmer er ansat, er nu blevet udvekslet med arbejdsgiverne.

På vegne af Uddannelsesforbundets medlemmer og størstedelen af de øvrige statslige medarbejdere har den fælles forhandlingsorganisation CFU udvekslet krav med Finansministeriet.

CFU, der forhandler de fælles generelle krav på plads på tværs af faggrupper, går til forhandlingerne med stærke ambitioner om væsentlige lønforbedringer. Her skal der leveres, lyder det fra Uddannelsesforbundets formand, Hanne Pontoppidan.

- OK23 på det private arbejdsmarked har givet en klar retning for overenskomstforhandlingerne i 2024. Jeg forventer, at vores medlemmer og andre faggrupper på de statslige arbejdspladser tydeligt vil kunne se et aftryk af OK24 på deres lønsedler, når vi er i mål, siger Hanne Pontoppidan.

Råd til både løn og fleksibilitet

Som følge af den høje inflation de seneste år har alle medarbejdere i den statslige sektor lidt et betydeligt reallønstab. Uddannelsesforbundets formand hæfter sig ved, at regeringen selv har peget på, at Danmark har en solid økonomi – og at det udgangspunkt holder flere år frem. Derfor er der råd til solide lønstigninger.

Indflydelse på eget arbejde og en fleksibilitet, der kan være med at forbedre arbejdsmiljøet for de statsansatte, står også højt på listen over krav. Det gælder blandt andet i forhold til seniorvilkår og planlægningen af arbejdet.

- Uanset livssituation er det vigtigt, at der er balance mellem arbejdsliv og fritid for de enkelte medarbejdere. I en offentlig sektor med mangel på arbejdskraft er det nødvendigt at sikre rammerne for et ordentligt arbejdsmiljø, siger Hanne Pontoppidan.

Forhandlinger frem mod marts

Forhandlingerne for de statsansatte medarbejdere går i gang i begyndelsen af januar. Når de fælles generelle krav er forhandlet på plads, skal Uddannelsesforbundet forhandle om de konkretet vilkår for lærere på Erhvervsskoler, FGU’er, VUC, AMU-centre med videre.

Her har Uddannelsesforbundet rejst krav om, at der blandt andet skal forhandles om justeringer af arbejdstidsaftalerne. Der er lagt en OK24-plan mellem parterne, hvor det forventes at forhandlingerne slutter i løbet af marts.

Se kravene fra CFU og Finansministeriet til OK24

Du kan både se kravene fra lønmodtager- og arbejdsgiversiden.

På uddannelsesbladet.dk

På uddannelsesbladet.dk kan du læse mere om, hvordan Uddannelsesforbundet har inddraget de krav til overenskomstforhandlingerne, som I medlemmer har stillet. Her kan du også læse, hvorfor Uddannelsesforbundets oprindelige OK24-krav om, at lønstigninger i kronebeløb, så lavtlønnede reelt fik mere ud af lønstigninger, ikke kommer på forhandlingsbordet.