Der er indgået aftale om OK24 for statsansatte

Den nye aftale giver 8,8 procent ekstra over de næste to år til medarbejderne i staten, hvoraf langt størstedelen er aftalt til centralt fastlagt løn. Der lægges op til en stor lønstigning fra 1. april i år.

Der er indgået forlig om OK24 for omkring 200.000 statsligt ansatte efter lange forhandlinger mellem de faglige organisationer og Finansministeriet. Aftalen har betydning for Uddannelsesforbundets medlemmer på erhvervsskoler, AMU, VUC, FGU og en række mindre statslige overenskomstområder.

Forliget, som blev præsenteret søndag eftermiddag, gælder for to år. Allerede fra 1. april i år er der aftalt en lønstigning på 5,89 procent. Der er aftalt endnu en generel lønstigning på 1,31 procent et år senere, og så har de statslige arbejdsgivere og de faglige organisationer aftalt, at der i efteråret 2025 skal forhandles igen for at sikre en balance mellem den offentlige og private lønudvikling.

- Den store lønstigning, som er aftalt her pr. 1. april i år, er et vigtigt element i denne aftale. Lønstigningen kommer efter en periode med høj inflation, som har betydet en udhuling af reallønnen, siger Uddannelsesforbundets formand, Hanne Pontoppidan, efter aftalen er blevet offentliggjort.

- Næsten alle pengene i den nye aftale er aftalt til centrale lønstigninger, og meget lidt forventes til den lokale løndannelse, og det har været vigtigt for Uddannelsesforbundet i vores krav op til forhandlingerne, forsætter Hanne Pontoppidan.

Udover løn er der også aftalt forbedringer i forhold til lønnet barsel og forældreorlov og ny mulighed for at spare den sjette ferieuge op over tre år til brug på et senere tidspunkt. Desuden er det aftalt, at tillidsrepræsentanter har ret til at mødes med nyansatte i arbejdstiden, samt bedre mulighed for at få tillidsrepræsentanter på arbejdspladser med flere afdelinger, som er spredt ud over et større geografisk område.

Hovedbestyrelsen diskuterer aftalen

I løbet af den kommende uge, når overenskomstteksterne foreligger, vil Uddannelsesforbundets hovedbestyrelse gennemgå aftalen og tage stilling til den. Herefter går forhandlingerne om vilkårene for hver enkelt af Uddannelsesforbundets overenskomstaftaler i gang. Når de er afsluttet, tager hovedbestyrelsen stilling til de samlede resultater og kommer med en anbefaling forud for urafstemningen.

Ved urafstemningen får alle medlemmer på statslige overenskomster mulighed for at deltage. Den forventes at blive gennemført i april.

Følg forhandlingerne

Du kan følge de statslige OK24-forhandlinger her.