Nye medlemmer skal selv melde sig ud af tidligere fagforbund

Medlemskabet af Uddannelsesforbundet er et personligt medlemskab. Derfor kan medarbejderne i Uddannelsesforbundet ikke melde nye medlemmer ud af deres nuværende fagforbund. Hjælp dem til en god begyndelse hos os.

Medarbejderne i Uddannelsesforbundets sekretariat oplever af og til, at et ny indmeldt medlem tror, vi sørger for udmeldelse af medlemmets tidligere fagforbund. Også selvom det fremgår af vores indmeldelsesblanket, at det ikke er muligt. Årsagen til at sekretariatet ikke kan foretage udmeldelsen, skyldes, at et fagforeningsmedlemskab er et personligt medlemskab, som medlemmet selv skal opsige.

For at undgå misforståelser vil det være en stor hjælp for et nyt medlem, at tillidsrepræsentanten oplyser om, at kollegaen selv skal huske at udmelde sig af tidligere fagforbund.

Skal der også skiftes A-kasse?

Samtidig vil det som tillidsrepræsentant være godt også at minde om, at kollegaen selv skal sørge for et eventuelt skift af a-kasse. Det gøres ved at udfylde en overflytningsblanket på den nye a-kasses hjemmeside. Her er det vigtig at få sin anciennitet og evt. betaling til efterløn med over.