Ny aftale sikrer bedre muligheder for FVU, AMU og OBU

Regeringen har sammen med FH og arbejdsgivernes organisationer indgået en trepartsaftale om voksen- og efteruddannelse (VEU). Den nye aftale skal være med til at fremtidssikre VEU-systemet, som har oplevet en nedgang i kursister gennem flere år. Målsætningerne for aftalen er at gøre VEU-systemet mere overskueligt og fleksibelt.

På AMU afsættes årligt 119 millioner kroner til varige takstforhøjelser og en videreførelse af kvalitetspulje. Derudover bliver VEU-godtgørelsen på AMU på 100 procent af dagpengesatsen.

Greb styrker stabiliteten

Aftalen vil også sikre, at den digitale læring på AMU styrkes. Det skal ske gennem en pulje på 14 millioner kroner årligt fra 2024-26 til investering i digitalt læringsudstyr hos AMU-udbyderne.

- Det er gode greb, som kan være med til at skabe stabilitet på AMU-centre og hos andre AMU-udbydere, så de kan være sikre på, at de ikke fra år til år skal være usikre på taksterne. Mit håb er, at det kan skabe ro og stabilitet ude på skolerne, siger Uddannelsesforbundets formand, Hanne Pontoppidan.

Hun nævner også penge til den opsøgende indsats og voksenvejledningen som vigtige resultater af forhandlingerne.

Bedre screeninger skal fange flere

Forhandlingerne mundede også ud i, at regeringen nedsætter en arbejdsgruppe med arbejdsmarkedsparter, der skal udvikle modeller, der skal understøtte, at flere voksne screenes for læse- og skrivevanskeligheder og ordblindhed. Det skal følges op med konkrete uddannelsestilbud.

- Vi er meget glade for, at der er kommet opmærksom på, at de mange screeninger, der allerede foregår i dag, også følges op at konkrete uddannelsestilbud. Der er alt for mange screeninger i dag, der ikke fører til noget som helst. En screening forbedrer jo på ingen måde den enkeltes basale færdigheder, siger Hanne Pontoppidan.

Bedre mulighed for FVU

Forbundsformanden er også meget tilfreds med, at det fra næste år vil være muligt for alle – også ledige  – at deltage i FVU-engelsk og FVU-digitalt, samt at der indføres at et nyt trin på FVU-digitalt og en forhøjelse af timetallet på alle trin af FVU-engelsk.

Aftalen gør det også muligt, at optaget på FVU og OBU kan ske digitalt, og at den forhøjede SVU på FVU og OBU på 100 procent af dagpengene gøres permanent.

-Vi har kæmpet i mange år for, at FVU-digitalt og FVU-engelsk blev for alle, og vi har aldrig forstået, hvorfor ledige ikke skulle have samme mulighed som de beskæftigede for at få det nødvendige løft af deres IT og engelskkompetencer, siger Uddannelsesforbundets formand.

Almene muligheder mangler

Hanne Pontoppidan peger dog på, at der er en alvorlig mangel i aftalen.

-Der er rigtig mange kortuddannede, som ikke har deres almene kompetencer på grundskoleniveau på plads, hvilket gør det svært for dem, at deltage i VEU. De har brug for AVU forløb fra VUC, så jeg havde virkelig håbet, at trepartsaftalen havde haft et fokus her. Nu, da jeg må konstatere, at dette er helt fraværende fra aftalen, vil vi gå efter, at politikerne tager områdets udfordringer med til forhandlingerne om finansloven for 2024.

Regeringen nedsætter også en tværministeriel arbejdsgruppe, der sal se på de udfordringerne ved organiseringen af de nuværende danskundervisningstilbud. Den skal komme med forslag til, hvordan dansktilbuddene bedst udformes og organiseres fremadrettet. Gruppen skal være færdig med deres arbejde i foråret 2025.

-Det er meget fornuftigt at få set på, hvordan vi sikrer, at alle har et tilstrækkeligt godt dansk til at klare sig her i landet. Det vigtige er, at man holder fast i, at dansk er et sprog, der læres gennem undervisning og automatiseres gennem brug på arbejdsmarkedet og i samfundet i øvrigt. Erfaringerne med 70’ernes gæstearbejdere kan vi som samfund ikke tillade os at gentage. Derfor er der behov for solide danskuddannelser, siger Hanne Pontoppidan.​​​​​​