Medlemmerne stemmer ja til OK24 i staten

84,9 procent har stemt ja til OK24-resultatet. Det betyder lønstigninger på 5,89 procent allerede nu for lærere og vejledere på VUC, FGU, AMU, erhvervsskoler og en række mindre overenskomstområder.

Det blev et markant ja til overenskomstresultatet på de statslige overenskomstområder blandt Uddannelsesforbundets medlemmer. Overenskomstperioden løber fra 1. april 2024 til 31. marts 2026.

Blandt de 65,2 procent af medlemmerne på statslige arbejdspladser, som afgav deres stemme, har 84,9 procent stemt ja. 11,6 procent stemte nej, mens 3,5 procent valgte at stemme blankt.

- Jeg er glad for det klare resultat, og for at over 65 procent af medlemmerne har stemt. Det er vigtigt, at medlemmerne tager stilling til de overenskomstresultater, der forhandles hjem, siger Uddannelsesforbundets formand Hanne Pontoppidan.

Stort ja til OK24 hos lærerorganisationerne

Afstemningsresultaterne i Uddannelsesforbundet flugter i stor stil med resultaterne for LC (Lærernes Centralorganisation).

I LC stemte 97 procent af medlemmerne fra Frie Skolers Lærerforening og 89 procent af Danmarks Lærerforenings medlemmer, som er ansat på statslige overenskomster, ja.

- I Uddannelsesforbundet er vi glade for, at så stor del af overenskomstrammen falder prompte i form af en løn-og pensionsstigning på 5,89 procent allerede nu, hvor overenskomsten træder i kraft. Det har været en vigtig prioritet at få indhentet en del af det løntab, som de seneste års inflation har betydet, siger Hanne Pontoppidan.

Lønstigning bliver måske lidt forsinket

Lønnen og pensionsindbetalingen stiger med 5,89 procent allerede i april. Det er dog muligt, at lønstigningen først kan ses på den lønseddel, der gælder for maj. De lokale arbejdspladser skal nemlig have tid til at få indregnet OK24-resultatet i de enkelte medarbejderes lønudbetalinger.

Hvis lønstigningen ikke er med på lønsedlen for april, så vil den blive udbetalt med tilbagevirkende kraft i en af de kommende måneder.

I april 2025 kommer der yderligere en lønstigning på omkring 1,31 procent til alle statsligt ansatte. Desuden har Uddannelsesforbundet forhandlet et særligt tillæg hjem til de ansatte på forbundets overenskomster på det tidspunkt. Det tillæg er ikke en procentsats af lønnen, men et fast kronebeløb, som er det samme uanset lønnens størrelse.

Hvad indeholder OK24-aftalen?

Du kan læse mere om, hvad de nye overenskomster betyder for dig, der er ansat på EUD, AMU, VUC, FGU, erhvervsakademier, SKT, maritime uddannelser, designskoler og forsvaret, på siden herunder.