Hovedbestyrelsen anbefaler at stemme ja til OK24-forlig i staten

Uddannelsesforbundets hovedbestyrelse anbefaler et ja til forligene om nye overenskomster for EUD, VUC, FGU, AMU, erhvervsakademier og andre statslige områder.

Uddannelsesforbundets hovedbestyrelse anbefaler at stemme ja til resultaterne om nye overenskomster, der snart skal til afstemning.

Allerede i februar blev der indgået et forlig for alle statslige medarbejdere. I forliget er det aftalt en ramme på 8,8 procent over de næste to år. Hovedparten udbetales som generelle lønstigninger, og allerede fra april i år stiger lønnen med 5,89 procent.

Det er især den store lønstigning allerede fra næste måned, der får 11 medlemmer af hovedbestyrelsen til at anbefale et ja til OK24-resultatet. Det ene hovedbestyrelsesmedlem, der har et særsynspunkt og anbefaler et nej, mener ikke, at lønnen bliver løftet tilstrækkeligt i forhold til det reallønstab, der har været på grund af høj inflation de senest år.

Det er er endnu ikke fastsat, hvornår afstemningen om OK24-resultatet for Uddannelsesforbundets medlemmer og de øvrige statsansatte lærere, der er medlem af Frie Skolers Lærerforening og DLF, går i gang, men sluttidspunktet er aftalt. Frem til 15. april klokken 8.00 kan statslige medlemmer deltage i en urafstemning, der afgør, om de nye overenskomster træder i kraft.

Kronetillæg frem for procent

Alle statsansatte medlemmer af Uddannelsesforbundet får udover de generelle lønstigninger et ekstra lille løft i lønnen i 2025. Det er blevet aftalt ved de forhandlinger om nye overenskomster, som udelukkende vedrører Uddannelsesforbundets medlemmer.

På langt de fleste områder, hvor Uddannelsesforbundet har overenskomst i staten, er der aftalt, at stigningen sker som et fast beløb frem for en procentsats. Derved får alle på arbejdspladsen de samme kronemæssige stigninger.

Derudover er det ved forhandlingerne aftalt med den overordnede statslige arbejdsgiver, at der skal være en mere specifik vejledning til arbejdstidsaftalen. Der skal udarbejdes fælles materiale, hvor særligt skoleplanen og institutionsplanen beskrives mere udførligt.

Online medlemsmøder om OK24-resultatet

Den 18. marts, 19. marts og den 3. april afholder Uddannelsesforbundet webinarer om OK24-resultaterne. Tilmelding kan ske på forbundets hjemmeside helt frem til, at mødet begynder. Her bliver der mulighed for at få en gennemgang af forliget og diskutere resultaterne.

Når afstemningen om overenskomstresultatet går i gang, vil alle medlemmer, der er ansat på en statslig arbejdsplads, få tilsendt et link og en instruktion til afstemningen.

Kom til medlemsmøder og hør om resultatet og den videre proces

Alle medlemmer, der er ansat i staten, kan deltage i medlemsmøder. Her får du mulighed om at høre om og diskutere OK24 på de statslige områder.

Du kan tilmelde frem til mødet begynder.

Læs mere om resultatet

På vores afsnit om OK24 på hjemmesiden kan du læse flere detaljer om OK24-resulatet og blive klogere på den videre proces.