Krav til OK24 er udtaget

Lønstigningerne skal være så høje, at de både kan kompensere for de seneste års inflation og reelt give mere på lønkontoen. Det er et af de krav, som Uddannelsesforbundet har udtaget til overenskomstforhandlingerne i 2024.

Lønforbedringer for alle. Bedre vilkår for tillidsrepræsentanternes arbejde. Et arbejdsliv i balance.  Arbejdstidsaftalerne skal give gennemsigtighed i opgaverne.

Det er de fire overordnede krav, som Uddannelsesforbundet går videre med til overenskomstforhandlingerne for medlemmerne ansat i staten og kommunerne. Det blev vedtaget på det ekstraordinære repræsentantskabsmøde om OK24-forhandlingerne den 13. september. Her blev der udelukkende taget stilling til de tværgående og generelle krav. De specielle krav, som bliver forhandlet indenfor hvert enkelt overenskomstområde, vil forbundets hovedbestyrelse først tage stilling til senere.

De statslige medlemmer i Uddannelsesforbundet er typisk ansat på erhvervsskoler, AMU, erhvervsakademier, FGU og VUC. På de kommunale områder arbejder medlemmerne på de kommunale sprogcentre, heltidsundervisningen i ungdomsskolen og beskæftigelsesområdet.

Kravene er blevet til på baggrund af en medlemsundersøgelse, som er udsendt til medlemmerne i 2022, og en række møder, hvor det har været diskuteret og konkretiseret, hvilke problemstillinger overenskomstkravene skal løse.

Krav går ind i en større pulje

Tilbagemeldingerne fra medlemmerne har kredset om hovedoverskrifterne løn, arbejdstid, fleksibilitet, kompetenceudvikling og seniorvilkår. Det er så blevet til de fire overordnede krav.

Kravene skal nu efterfølgende indgå i en proces med de to andre forbund i LC (Lærernes Centralorganisation), som er Danmarks Lærerforening og Frie Skolers Lærerforening.

"Erfaringerne har vist, at når der stilles for mange krav, så kan arbejdsgiverne reelt vælge, hvad de vil gå videre med, sagde formanden."
Hanne Pontoppidan, formand for Uddannelsesforbundet

LC går videre med kravene. Dels til Forhandlingsfælleskabet, som forhandler på vegne af forbund med medlemmer ansat i kommunerne, dels til CFU, som forhandler på vegne af forbund med medlemmer, der arbejder i staten.

Da formand Hanne Pontoppidan fremlagde kravene på repræsentantskabsmødet gjorde hun opmærksom på, at Uddannelsesforbundet denne gang stiller få krav frem for at møde op med en stor bunke krav.

-Erfaringerne har vist, at når der stilles for mange krav, så kan arbejdsgiverne reelt vælge, hvad de vil gå videre med, sagde formanden.

Behov for store lønstigninger

Løn var et af de helt store temaer, da Uddannelsesforbundet spurgte medlemmerne om, hvad der skal prioriteres til overenskomstforhandlinger i 2024. Det er derfor også blevet et af de generelle krav.

Formand Hanne Pontoppidan pointerer, at der er behov for store lønstigninger på grund af, at den stigende inflation har udhulet medlemmernes købekraft.

Arbejdstidsaftaler skal forbedres

De nuværende arbejdstidsaftaler på både kommunale og statslige skoler har nu været i brug i op til et par år. Uddannelsesforbundet stiller krav om, at de centrale parter skal påtage sig ansvaret for, at intentionerne i aftalerne bliver til virkelighed på skolerne. De største problemstillinger er i forhold til skoleplanen og opgaveoversigter, det er derfor her, der fokuseres for at få aftalerne til at fungere.

Under debatten på repræsentantskabsmødet var der fra både statslige og kommunale repræsentanter kritik af arbejdstidsaftalerne, som har virket siden august 2021 på det kommunale område og januar 2022 på statslige.

Selvom det har været tydeligt, at der nogle steder er problemer med at få lokale arbejdsgivere til at leve op til aftalernes intentioner, så er det ifølge formand Hanne Pontoppidan for tidligt at stille nye krav til arbejdstidsaftalerne, da der fortsat er gang i implementering og evaluering af aftalerne.

Hovedbestyrelsens anbefalede krav blev vedtaget med en enkelt præcisering.

Læs mere om de generelle OK24-krav