Hver niende VUC-lærer er fyret på 14 måneder

Folketinget er nødt til hurtigt at sikre økonomien, hvis VUC’erne skal være garant for et ordentligt uddannelsestilbud til ufaglærte og kortuddannede voksne i hele landet, lyder det fra Uddannelsesforbundet.

-Det går i særlig grad ud over VUC-kursisterne uden for de større byer. Det har sociale konsekvenser. Det rammer folk, der ofte aldrig har fået ret meget uddannelse,

Sådan lyder meldingen fra Uddannelsesforbundets formand, Hanne Pontoppidan, som kræver politisk handling fra Folketinget på rekordtid, hvis VUC fortsat skal være et landsdækkende tilbud.

En optælling fra Uddannelsesforbundet viser, at 95 af omkring 800 VUC-lærere, der underviser på de almene fag, er blevet fyret.

Ifølge mediet A4 Uddannelse er aktiviteten på de almene fag på VUC’erne faldet med 20 procent siden sommerferien sidste år. Det sker kun to år den lovændring, der betød, at de unge under 26 år, som tidligere ville have fået undervisning på VUC, nu er rykket til FGU.

Økonomien skal skrues anderledes sammen

Både formanden for Danske HF & VUC, Pernille Brøndum, og formanden for Uddannelsesforbundet udtrykker i A4 Uddannelse deres dybeste bekymring for, om de almene fag på AVU og FVU fortsat kan være et reelt landsdækkende tilbud. Særligt de små VUC-afdelinger i landdistrikterne har svært ved at løbe rundt økonomisk.

Hanne Pontoppidan efterlyser, at VUC skal finansieres på en anden måde end i dag, hvor hovedparten af VUC’s økonomi er afhængig af antallet af kursister.

-Lige nu rammer manglen på arbejdskraft i den grad VUC, som i forvejen havde en nedgang i kursister, fordi de unge nu skal på FGU. Både under og efter en højkonjunktur er der behov for, at vi fortsat kan uddanne de voksne med meget lidt uddannelse – det bliver simpelthen et must i den omskiftelige fremtid, som vi går i møde – både som medarbejdere og som borgere, siger Hanne Pontoppidan.

Fælles oplæg til fremtiden

Uddannelsesforbundet har sammen med Gymnasierne Lærerforening og Danske HF & VUC allerede i 2021 udarbejdet et fælles visionspapir om fremtidens almene uddannelse. På den baggrund har de tre organisationer taget fat i en række politiske partier for at sikre den nødvendige udvikling og finansiering af VUC.