Gør det 2-årige hovedforløb for studenter permanent

Sammen med en række andre organisationer, som har indflydelse på EUD-området, opfordrer Uddannelsesforbundet børne- og undervisningsministeren til at gøre hovedforløbet på de merkantile erhvervsuddannelser til et 2-årigt forløb for alle elever.

Virksomheder oplever i stigende grad, at det kan være svært at skaffe elever til lærepladserne på det merkantile område. En del af forklaringen er, at hovedforløbene på EUD kun er 1-årige for elever, der allerede har taget en studentereksamen. Derfor har 10 organisationer, som blandt andet omfatter fagforbund og arbejdsgiverorganisationer skrevet et fælles brev til børne- og undervisningsministeren om at sikre et 2-årigt grundforløb for alle de merkantile elever fremover.