Erhvervsuddannelserne får 300 millioner kroner ekstra fra 2025

Pengene falder på et tørt sted, da skolerne har været udsat for besparelser gennem en årrække, lyder det fra Uddannelsesforbundets formand.

En ny politisk aftale fra Christiansborg sikrer omkring 300 millioner kroner til erhvervsskolerne fra 2025. Beløbet lægges til de nuværende årlige bevillinger og forhøjes i 2029 til 330 millioner kroner og i 2030 til 400 millioner kroner årligt.

-Jeg kan ikke komme i tanke om en anden enkelt politisk aftale, hvor erhvervsskoleområdet har fået tilført så stor en pose penge. Men det er også tiltrængt. Skolerne kom ud af sidste år med store underskud, og har måtte sige farvel til utrolig mange velkvalificerede lærere over de sidste år. Skal vi sikre, at Danmark også i årene, der kommer, kan uddanne dygtige faglærte, så er denne tilførsel af penge helt nødvendig, siger formand for Uddannelsesforbundet, Hanne Pontoppidan.

Det er endnu ikke aftalt præcist, hvordan de ekstra penge skal bruges. Men ifølge aftalen så skal pengene være med til at mindske frafald, øget optag fra grundskolen, nyt udstyr og forbedre kvaliteten i undervisningen. Børne- og undervisningsministeren nævner her specifikt bedre muligheder for efteruddannelse af lærerne på erhvervsskolerne.

- Det er netop de områder, som vi i Uddannelsesforbundet har arbejdet politisk for at få afsat penge til. Derfor er jeg selvfølgelig rigtig glad for, at der nu skal investeres her, siger Hanne Pontoppidan.

Den politiske aftale er indgået af regeringen, Liberal Alliance, Danmarksdemokraterne, SF og Konservative. Aftalen betyder, at der ændres og skæres i en række universitetsuddannelser, mens erhvervsskolerne og professionshøjskolerne får tilført flere penge i deres årlige bevillinger fremover.