Ekstra penge kan forbedre kvaliteten i erhvervsuddannelserne

Regeringen vil løbende forhøje bevillingerne til erhvervsuddannelserne i de kommende år. De ekstra millioner kan være med til at rette op på kvaliteten, lyder det fra Uddannelsesforbundets formand. Hun ville dog ønske, at erhvervsskolerne fik en større andel af pengene allerede fra 2024.

- Det er virkelig godt nyt, at regeringen sætter økonomi bag ordene om at prioritere erhvervsuddannelserne. Vi har de seneste år oplevet, at skolernes økonomi er blevet så udsultet, at alt er blevet sparet i bund. Lige nu er lærernes efteruddannelse, indkøb af maskiner og materialer sat så hårdt under pres, at det er gået ud over kvaliteten i uddannelserne.

Sådan siger formand for Uddannelsesforbundet, Hanne Pontoppidan, efter at statsminister Mette Frederiksen og børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye på erhvervsskolen Learnmark i Horsens offentliggjorde, at der i de kommende år skal gives en klækkelig ekstra bevilling til erhvervsskolerne.

I 2024 bliver der sendt 100 millioner kroner ekstra til erhvervsskolerne. Fra 2025 vil der løbende ske en forbedring af finansieringen af erhvervsskolerne, som kommer op på 900 millioner kroner i 2030.

"Det kunne gavne erhvervsskolerne, at en større andel af pengene blev frigivet allerede fra 2024."
Hanne Pontoppidan, formand Uddannelsesforbundet

De ekstra penge skal blandt andet gå til aktiviteter, der kan være med til at begrænse frafaldet. En del af pengene skal også investeres i nyt udstyr og materialer. Desuden peger børne- og undervisningsministeren på, at der også skal investeres i at løfte lærernes kompetencer og købes nyt udstyr, så erhvervsuddannelserne i højere grad kan blive klar til at uddanne eleverne til at indgå i den grønne omstilling.

Penge må gerne komme hurtigere

Uddannelsesforbundets formand er rigtig glad for den politiske satsning, men hun er bekymret for, om pengene på en række områder kommer for sent, fordi den faglige fernis mange steder er ved at være smurt for tyndt ud på erhvervsskolerne.

- Det kunne gavne erhvervsskolerne, at en større andel af pengene blev frigivet allerede fra 2024. Det kunne være med til at booste kvaliteten i uddannelserne og sikre de faglige undervisningsmiljøer. På nogle uddannelsesretninger er der efterhånden så få lærere ansat, at der meget let kommer huller i undervisningsplanerne, hvis en lærer skal på efteruddannelse eller bliver syg, siger Hanne Pontoppidan:

- Derfor håber jeg, at en fremrykning af en del af beløbet vil kunne blive en del af de kommende finanslovsforhandlinger.