Der ER potentiale for at få flere voksne til at deltage i VEU

Der er flere grunde til, at voksne med svage basale færdigheder ikke deltager i voksen- og efteruddannelse – VEU – selv om de vil have gavn af det både personligt og fagligt. Evalueringsinstituttet EVA har undersøgt de barrierer, som uddannelsesinstitutionen oplever, og kommer med inspiration til, hvordan de kan rekruttere flere.
Det kan lade sig gøre at rekruttere flere voksne til VEU.
Det kan lade sig gøre at fylde de tomme sæder ud på uddannelsesinstitutionerne. Foto: Jens Bach.

Op imod en halv million voksne danskere har svært ved at læse, skrive og regne. Men selv om voksen- og efteruddannelse – VEU – ville gavne dem både på arbejdsmarkedet og som borgere, søger de ikke VEU.

Hvorfor? Det giver en ny undersøgelse fra EVA nogle svar på ud fra det, som uddannelsesinstitutionerne vurderer, er barrierer hos de voksne selv og hos virksomhederne.

Undersøgelsen er baseret på en spørgeskemaundersøgelse og besøg på diverse VUC’er, AMU-udbydere og oplysningsforbund. Og her mener samtlige institutioner, at der i høj eller nogen grad er behov for at styrke rekrutteringen af de voksne. Det gælder dog især på VUC. Her giver hele 96 procent disse svar.

Hvad gør de her, der virker?

EVA har i sin undersøgelse fundet eksempler på, hvor det er lykkes at rekruttere de voksne uden basale færdigheder, fra både en erhvervsskole, et VUC og et AOF-center. Det kan du læse om her.

De mangler viden om mulighederne

De voksne mangler kendskab til muligheder og vilkår, vurderer uddannelsesstederne. Det er den største barrierer, ligesom 78 procent af institutionerne mener, at det også skyldes de voksnes tidligere negative skoleerfaringer.

Det tolker projektleder Maria Thiemer fra EVA som, at der er behov for en mere målrettet indsats for at informere voksne uden basale færdighederne om mulighederne for VEU. Men også – i den positive ende – at manglende kendskab er noget, man kan gøre noget ved hos udbyderne.

Og hvad er virksomhedernes største barrierer? Her svarer institutionerne, at de også hos dem vurderer, at der mangler kendskab til muligheder og vilkår (88 procent), og at de ikke kan undvære medarbejderne (83 procent). Manglende prioritering af efteruddannelse er dog med 77 procent også en af de væsentligste barrierer, mener uddannelsesinstitutionerne.

Derfor er opsøgende virksomhed så vigtigt, understreges det i undersøgelsen fra EVA.

Potentialer hos især AMU

Det betyder noget for rekrutteringen af de voksne, om det er et prioriteret område på uddannelsesinstitutionerne eller ej, hedder det i undersøgelsen. Knap tre ud af fem institutioner har afsat særlige ressourcer til rekrutteringsarbejdet.

Det gælder især på VUC'erne, hvor hele 92 procent angiver at have reserveret midler til at opsøge og få fat på de voksne.

Hos AMU-udbyderne er andelen væsentlig lavere. Her har kun 40 procent dedikerede ressourcer til området, hvilket er forståeligt, men også ærgerligt, da netop AMU kan være vejen til også mere almen voksenuddannelse:

-  AMU tilbyder opkvalificering af ufaglærte og faglærte bredt set. Men netop ufaglærte er overrepræsenterede blandt voksne med svage basale færdigheder, og mange bliver motiverede af en kobling mellem erhvervsrettet undervisning og almen voksenundervisning.

Derfor mener projektleder Maria Thiemer, at der er store muligheder og potentialer i, at AMU øger deres fokus på at hjælpe voksne med at styrke deres basale færdigheder.