415.000 har nu skrevet under på at bevare store bededag

Selvom antallet af underskrifter for at bevare store bededag er imponerende, er der forsat brug for, at flere skriver under. Læs her, hvordan du som TR kan hjælpe lokalt med at samle underskrifter og sprede budskabet om den store folkelige demonstration mod regeringens lovforslag.

I løbet af blot en uge har flere end 400.000 danskere vist deres støtte til at bevare store bededag ved at skrive under på hjemmesiden www.bevarstorebededag.dk.

FH satte tirsdag den 17. januar gang i en kampagne, som udover underskriftsindsamlingen også omfatter en stor folkelig demonstration på Christiansborg Slotsplads den 5. februar.  Målet med aktiviteterne er at få regeringen til at ændre kurs og lade store bededag forblive en helligdag.

Nederst på siden her kan du læse, hvorfor vi mener store bededag bør bevares.

Sådan kan du støtte op om sagen

Spred budskabet om underskriftindsamlingen

Som TR kan du opfordre kolleger til at skrive under. Du kan blandt andet printe flyers eller plakater, som kan fordeles i personalerum og rundt omkring på skolen.

Uddannelsesforbundet opfordrer dig til at gøre brug af materialet, som du kan downloade nedenfor. Materialet er ikke kun forbeholdt dine medlemmer. Du kan også bruge det, hvis du vil gå på gaden for at overbevise folk i lokalmiljøet om, at det vigtigt, at de skriver under.

Deltag i demonstrationen den 5. februar

FH arrangerer en fælles demonstration på Christiansborg Slotsplads søndag den 5. februar kl. 14-16. Jo flere mennesker, vi er samlet den dag, jo tydeligere et signal kan vi sende til Folketingets politikere.

FH-sektionerne er ved at forsøge at koordinere fælleskørsel til demonstrationen. Det er de enkelte FH-sektioner, der beslutter, om sektionen er med til at betale udgifterne til leje af busser. Uddannelsesforbundet er blandt de forbund, som ikke finansierer transportudgifterne fra centralt hold. Derfor skal pengene til transport findes lokalt i Uddannelsesforbundets klubber og foreninger.

Vi opfordrer til, at du fortæller dine kolleger om demonstrationen. Der er oprettet en begivenhed på Facebook, som du kan dele med dem.

Hvorfor mener vi, at store bededag skal bevares?

Der er flere grunde til, at fagbevægelsen er vrede over regeringens lovforslag:

• Det er utidig indblanding i løn- og arbejdsforhold. Regeringen underminerer den danske model for, hvordan vi forhandler vilkårene på plads på arbejdsmarkedet i Danmark.
  • Det er udtryk for arrogance. I disse år hvor mange lønmodtagere oplever et stort arbejdspres og bliver sygemeldt med stress, skal der ikke skures op for arbejdstiden.
  • Det er ikke tilstrækkeligt gennemtænkt, i forhold til hvordan forskellige grupper af lønmodtagere bliver ramt af forslaget.