Om arbejdsmiljøorganisationen (AMO)

Arbejdsgivere og ansatte har pligt til at samarbejde om sikkerhed og sundhed på arbejdspladsen. Hvis I er over ni ansatte, skal arbejdsgiveren oprette en arbejdsmiljøorganisation.

Arbejdsmiljøorganisationen kaldes i daglig tale AMO og har til opgave at afdække og løse eksisterende arbejdsmiljøproblemer. Derudover skal den forebygge, at nye problemer opstår.

Hvert år skal der være en arbejdsmiljødrøftelse om det seneste års arbejde og det kommende års arbejde i AMO.

Ved gennemførslen af den lovpligtige arbejdspladsvurdering (APV), som skal laves hver tredje år, skal AMO inddrages i hele processen.

AMO består af:

• En eller flere valgte arbejdsmiljørepræsentanter.

• Arbejdsgiveren eller en repræsentant for denne.

• En eller flere udpegede arbejdsledere.

Er du på en arbejdsplads med op til ni ansatte?

På arbejdspladser med højst ni ansatte skal samarbejdet om sikkerhed og sundhed systematiseres, men der er ikke pligt til at danne en arbejdsmiljøorganisation. I det daglige foregår samarbejdet her ved løbende direkte kontakt og dialog mellem arbejdsgiveren, de ansatte og eventuelle arbejdsledere.

Er du på en arbejdsplads med mellem ti og 35 ansatte?

På alle arbejdspladser med ti eller flere ansatte skal der etableres en arbejdsmiljøorganisation (AMO).

Er du på en arbejdsplads med mere end 35 ansatte?

Er der 35 eller flere ansatte skal der oprettes en AMO i to niveauer med arbejdsmiljøgrupper og arbejdsmiljøudvalg.