Udfordringer og mulige justeringer af EUX

EUX har et uforløst potentiale. Det er budskabet fra Uddannelsesforbundet, Djøf, IDA, GL og Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Lederne. Organisationerne peger i dette fælles positionspapir på, hvilke udfordringer de ser for EUX'en, samt hvordan de kan løses.

Uddannelsesforbundet, DEG-L, Djøf, IDA og GL støtter op om EUX-forløb, som er både relevante og attraktive.

EUX bygger på erhvervsuddannelsens DNA med et fag og oplæring, imens de samtidig tilbyder eleverne et gymnasialt fagligt og teoretisk niveau.

EUX’ rolle og berettigelse

EUX' berettigelse består således i, at den giver eleverne mulighed for at opnå dobbeltkompetencer i en samlet uddannelse, som forener det erhvervsfaglige med det studiekompetencegivende.

EUX’en tiltrækker samtidig en særlig gruppe elever og bidrager derved til flere højt kvalificerede faglærte.

For at kunne opnå det, kræver det sammenhængende forløb for eleverne, som styrker progressionen igennem hele uddannelsen, og at der eksisterer et stærkt fagligt såvel som socialt miljø, hvor der er tid til at arbejde med både den erhvervsfaglige og den studiekompetencegivende del. Derudover kræver det, at både undervisere og institutioner har de rammer og kompetencer, der er nødvendige for at skabe sammenhængende uddannelser af høj kvalitet

Organisationerne er enige om, at der eksisterer en række udfordringer omkring strukturen af både de tekniske og merkantile EUX-forløb. Udfordringer, der bør lede til justeringer af forløbene, hvis man ønsker at udfolde EUX’s fulde potentiale. Og som vi derfor i fællesskab vil opfordre politikerne til snarest at løse ved en revision af EUX.

Først i dette papir tegnes organisationernes udfordringsbillede af EUX-forløbene, herefter følger anbefalinger og løsningsforslag

Om positionspapiret

Uddannelsesforbundet arbejder sammen andre fagforbund og skoleledere for at få Christiansborg-politikernes opbakning til, at EUX både skal have et fagligt løft og sikre de sociale fællesskaber bedre.

EUX har et uforløst potentiale, lyder det fra Uddannelsesforbundet, Djøf, IDA, GL og Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Lederne i dette fælles positionspapir. Organisationerne peger på seks udfordringer og kommer med bud på, hvordan de kan løses.

Udfordringer på EUX

Anbefalinger og løsningsforslag til ændringer af EUX