Jørn Lund .jpg
Lærer til lærer

Voksne AMU-kursister kan være svære at motivere

Hvordan kan man motivere lastbilchauffører, der ofte er ældre mænd med dårlige skoleerfaringer, til de AMU-kurser, de tvinges til at tage hvert femte år?

Dorthe Plechinger

19. februar 2020

K

ursisterne er ofte mænd på 50-60 år med utroligt dårlige oplevelser med skole, de kan være læsesvage, ordblinde eller have få erfaringer med en pc. Nu bliver de tvunget på kursus hvert femte år som lastbilchauffører og er sjældent motiverede. Hvordan løser Jørn Lund Andersen denne udfordring?

Hvad gør du?

- Det allervigtigste er, at jeg har en positiv tilgang og finder de mest relevante emner inden for erhvervet og inden for de bekendtgørelser, vi skal undervise dem efter. Jeg fortæller ved præsentationen, at jeg selv er tidligere vognmand og lastbilchauffør og kender miljøet og hverdagens bøvl indefra. Det gør deres tilgang noget mere positiv.

- Vi tilrettelægger stort set hele undervisningen efter, at rigtig mange af kursisterne er læsesvage og ordblinde. På truck- og krankurser læser vi næsten alting op for dem. Vi har måske to lektioner med teori, og så foregår resten ved en pc, hvor de sidder med høretelefoner. På lastbilkurset er der meget lidt, de skal læse. Jeg har personligt gode erfaringer med at simplificere tingene så meget som muligt og være der som et søm, hvis de har brug for hjælp – for eksempel til computeren.

Hvorfor er det en god løsning?

- De finder ud af, at det faktisk godt kan betale sig at komme her. Og vi forsøger hele tiden at finde noget, der viser dem, at det er relevant for dem. Det kan være i forhold til kørehviletider. Hvis de ikke afholder pauser på bestemte måder, koster det kassen i form af temmelig store bøder. Det kan de relatere til. Derfor er det vigtigt at få en opdatering af det hver gang og også noget med for eksempel højresvingsulykker. Selvfølgelig ved de, at de sker, men de er ikke altid klar over hvordan, ikke mindst hvordan de kan undgå dem. Så der får de nogle aha-oplevelser.

Har du inspiration til andre?

I 'Lærer til lærer' kan du få gode råd og inspiration til din undervisning fra kolleger. Har du selv et tip til undervisningen, som kan være interessant for andre, kan du sende det til blad@uddannelsesforbundet.dk.

Del siden på: