Der bør heri indgå, hvordan der skabes gode og realistiske rammer for en sammenhængende og effektiv tid til forberedelsen. Formålet er at understøtte en god kvalitet i opgaveløsningen.

Din dialog som tillidsrepræsentant med ledelse bør omhandle nedenstående emner:

  1. Hvordan fastlægges lærerens tid til forberedelse?
    • Er det ledelsen, der udmelder rammer for tiden?
    • Er det læreren, der tager stilling til behovet (medgået tid)?
    • Opstilles der i fællesskab pejlemærker, som lærerne kan differentiere forberedelsestiden efter?
       
  2. Hvordan sikres det, at læreren effektivt kan forberede et undervisningsforløb?
    • Skal der fx afsættes hele/halve dage forud for forløbet?
       
  3. Hvordan sikres det, at læreren kan forberede den enkelte lektion?
    • Det drejer sig blandt andet om, at forberedelsestiden placeres i rimelig tid forud for lektionen
       
  4. Hvordan sikres lærerens daglige opfølgning på undervisningen?
    • Er der fx afsat et givet tidsrum i planlægningen til den daglige opfølgning?
       
  5. I hvilket omfang forestås undervisningen af den enkelte lærer alene og mellem kolleger?
     
  6. I hvilket omfang skal forberedelsen foregå på skolen? Kan en del af forberedelsen ske hjemmefra?
     
  7. I hvilket omgang kan læreren placere forberedelsestiden fleksibelt.
    Tilsvarende overvejelser kan gøres ift. at sikre rammer for lærernes mulighed for at samarbejde.