I disse tilfælde kan du klage over en afskedigelse

For at være lovlig skal en fyring være saglig. Er den ikke det, kan du med hjælp fra Uddannelsesforbundet gøre indsigelse.

En uberettiget fyring ender typisk i en forhandling med din arbejdsgiver. Her repræsenterer vi dig og har som mål at forbedre dine afskedigelsesvilkår.

Det kan for eksempel være ved at forhandle en økonomisk godtgørelse til dig.

Lykkes det os ikke at nå til enighed med din arbejdsgiver om et forlig, er der mulighed for at føre sagen videre i det fagretslige system.

Hvornår er en fyring uberettiget?

En afskedigelse kan være begrundet i virksomhedens forhold eller den afskediges egne forhold.

Hvis fyringen skyldes virksomhedens forhold

Når en afskedigelse er begrundet i virksomhedens forhold, vil det typisk skyldes dårlig økonomi, nedgang i aktiviteten eller behov for omstruktureringer.

Arbejdsgiveren skal i det tilfælde kunne fremlægge dokumentation for, at det er nødvendigt afskedige. Kan din arbejdsgiver ikke det, vil vi gøre gældende, at afskedigelsen ikke er sagligt begrundet.

Hvis fyringen skyldes dine forhold

Skyldes fyringen dine forhold – det kan for eksempel være på grund af sygdom, samarbejdsproblemer, utilfredshed med din opgaveløsning eller lignende – skal der typisk have været afholdt tjenstlige samtaler og givet advarsel forud for afskedigelsen. På den måde vil du have haft mulighed for at ændre på forholdene og undgå en afskedigelse.

Har der ikke været samtaler eller givet advarsler, vil en fyring ofte være uberettiget.

Hvis du bliver afskediget på grund af dine forhold, anbefaler vi, at du kontakter din tillidsrepræsentant (TR), og at enten du eller din TR kontakter Uddannelsesforbundets sekretariat.

Hvis du er fyret i din prøvetid

Bliver du afskediget i din prøvetid, kan det være sværere at kræve forhandling med arbejdsgiver, da der i den periode ikke er lige så store krav til begrundelsens saglighed.

Prøvetiden er typisk en tre måneders periode, hvor arbejdsgiver kan vurdere, om den ansatte fungerer i stillingen. På EUD er prøvetiden dog to år.