Det betyder din overenskomst

Din overenskomst beskriver, hvilke løn- og arbejdsvilkår der gælder for dit ansættelsesområde. Disse vilkår kan suppleres af lokale aftaler indgået af din tillidsrepræsentant og arbejdspladsens ledelse.

Din overenskomst har betydning for dit arbejdsliv, da den definerer de overordnede rammer for dine arbejdsvilkår. Det vil sige forhold som løn, arbejdstid, barsel, ferie og pension.

Hvad indeholder overenskomsten?

En overenskomst beskriver blandt andet:

• Hvilke områder og stillingsbetegnelser, overenskomsten dækker – og hvem der er parter. Det vil sige, hvem der har forhandlet den på plads. Ofte vil der her stå Lærernes Centralorganisation, som Uddannelsesforbundet er medlem af.

• Hvilket lønsystem man er blevet enige om. Det er typisk grundløn i form af anciennitetsløntrin og forskellige løntillæg. Overenskomsten indeholder også arbejdstidsbestemte tillæg samt procentsats for pension. Ofte er lønbeløb angivet i 2000 eller 2012-grundbeløb, som skal omregnes med reguleringsprocenten for at se nutidsværdien. Her kan du med fordel kigge i Uddannelsesforbundets løntabeller, hvor alle tal også er omregnet til nutidskroner.

Find løntabellen på dit område her

• Typisk beskriver overenskomsten også muligheden for at forhandle tillæg lokalt på den enkelte arbejdsplads.

• Andre aftaler. På Uddannelsesforbundets områder er det fortrinsvis om arbejdstid.

Der vil ofte være henvisninger til andre overenskomster, cirkulærer med videre, som også gælder for ansatte på den pågældende overenskomst.

Brud på en overenskomst

Da Uddannelsesforbundet har forhandlingsretten på de ansættelsesområder, vi dækker, er det kun os, der kan rejse krav over for din arbejdsgiver og kræve en forhandling, hvis der for eksempel sker brud på overenskomsten.

Oplever du, at dine løn- eller arbejdsvilkår ikke følger overenskomsten, skal du kontakte din TR. I første omgang er opgaven at afklare situationen. Herefter kan TR eller Uddannelsesforbundet gå i dialog med ledelsen på din arbejdsplads.

Hvis der fortsat er uenighed, har begge parter mulighed for at bringe sagen op i deres hovedorganisationer.

I yderste instans kan sagen indbringes for Arbejdsretten, som består af repræsentanter fra arbejdstagere og arbejdsgivere samt en udpeget dommer.

Hvilke vilkår rummer din overenskomst?

På vores oversigtsside med alle overenskomstområder, kan du vælge din overenskomst for at se en opsummering af vilkårene i din overenskomst. Du har også muligheden for at hente den samlede overenskomsttekst.

Den danske model

I Danmark er det arbejdsmarkedets parter – det vil sige de overenskomstbærende fagforeninger og arbejdsgiverforeninger – der aftaler løn- og ansættelsesvilkår.

De kollektive overenskomster spiller derfor en central rolle i det system, der betegnes Den danske model