Digitalisering kan skabe forbedringer på tværs af uddannelser, hvis underviserne vel at mærke er klædt tilstrækkeligt på, konkluderer ny rapport.
Det er ikke teknikken, men underviseren, der er det gennemgående træk og forudsætningen for, at digitalisering kan skabe værdi i undervisningen og på uddannelser.
Sådan lyder en af konklusionerne fra en rapport med titlen ’Digitalisering og kvalitet i undervisningen’, som DAMVAD Analytics har skrevet for Danmarks Lærerforening, Gymnasieskolernes Lærerforening og Dansk Magisterforening.
Målet med digitalisering bør være at understøtte kvaliteten af undervisning og uddannelse, påpeges det videre i rapporten.
Det positive potentiale forudsætter dog, at digitalisering ses som en vej til at udvide og understøtte de fagprofessionelles handlingsrepertoire.
En afgørende forudsætning for, at digitalisering kan skabe positive kvalitetsforbedringer på tværs af uddannelser er, at underviserne er klædt tilstrækkeligt på til at vælge, udfordre, tilpasse, anvende og evaluere digitale læremidler og digitalt understøttede didaktiske og pædagogiske praksisser.
Eksempler på hvordan digitalisering kan understøtte kvaliteten i undervisningen: