* Vejledning: Hvor meget tid vil leverandøren afsætte (pr. kursist eller hold) til ressourcepersoner til at forestå vejledning af kursisterne i forhold til deres faglige progression?
* Undervisernes kvalifikationer: Udgangspunktet skal være leverandørens nuværende medarbejdersammensætning ved den samlede aktivitet ved tidspunktet for tilbudsafgivelse. Det skal garanteres, at lærerkvalifikationer ikke vil afgive væsentligt i nedadgående retning.
Begrundelse: De lærere, der er ansat inden for særlige felter, viser behovet for specialistfunktionerne. Og uddannelsen af lærerne i dansk som andetsprog – DAV – er netop sket i en anerkendelse af, hvor kompliceret et undervisningsområde, der er tale om. Dels kan kursisterne være analfabeter, dels traumatiserede flygtninge, som har svært ved at lære. Derfor er der brug for de kompetencer, som den erfarne lærerstab har.
Et eksempel
I udbudsmaterialet, som blev brugt, da Frederiksberg, Gentofte, Rudersdal, Lyngby-Taarbæk og Gladsaxe, skulle konkurrenceudsætte danskuddannelsen, blev der blandt andet fokuseret på krav til lærerkvalifikationer. Her har man taget udgangspunkt i den nuværende medarbejdersammensætning. Og andre kommuner kan på samme måde lave en lignende opgørelse:
* det procentvise antal af de nuværende undervisere, der har bestået uddannelsen DAV
* det procentvise antal undervisere, der er optaget på uddannelsen i dansk som andetsprog
* det procentvise antal undervisere, der er godkendt af en skoleansvarlig myndighed, som lærer ved dansk som andetsprog for voksne indvandrer før 1. august 1998 (det vil sige før kravet om DAV-eksamen for underviserne)
* undervisernes gennemsnitlige anciennitet inden for undervisningsområdet – opgjort i måneder
* antal undervisere med erfaring inden for specialundervisning i dansk til ordblinde udlændinge – når det er relevant i kommunen
* antal undervisere med erfaring inden for specialundervisning i dansk til traumatiserede udlændinge
* antal undervisere med erfaring i undervisning af kursister på danskuddannelse 1, DU1. Det vil sige kursister, som ikke kan læse og skrive på deres modersmål, samt latinske analfabeter, som ikke behersker et europæisk skriftsystem.