Tjenestemandspension – husk at orientere Udbetaling Danmark

Hvis nogle af dine kolleger har en tjenestemandspension, anbefaler Uddannelsesforbundet, at du taler med HR på din arbejdsplads om ændret praksis for orientering af Udbetaling Danmark, der administrerer tjenestemandspensionerne.

Udbetaling Danmark godkender i visse tilfælde ikke anciennitetsberegningen for ansatte med tjenestemandspensionsrettigheder. Det skyldes, at Udbetaling Danmark har indført ny praksis i forbindelse med ændring af blandt andet:

  • Beskæftigelsesgrad.
  • Pensionsskalatrin/løntrin.
  • Stillingsbetegnelse.
  • Seniorordninger.

Udbetaling Danmark er ansvarlig for godkendelsen af pensionsalder/anciennitet, og det er vigtigt, at skolerne sikrer, at Udbetaling Danmark løbende får orientering om ændringer i ansættelsesforhold. Der skal altid vedlægges dokumentation for ændringen – det kan for eksempel være i form af kopi af ny ansættelseskontrakt, fleksjobsaftale, kopi af skolens brev om godkendelse af orlov, eller kopi af aftale om seniorordning.

Husk at anmelde seniorordninger

Uddannelsesforbundet har erfaret, at den nye praksis også gælder retten til nedsættelse af arbejdstiden med op til 175 timer, som er en del af arbejdstidsaftalen (§13 og §13a). Vi vil derfor anbefale, at du gør jeres medlemmer opmærksom på, at de skal skrive en mail til HR, hvis de ønsker nedsættelse af arbejdstiden med 175 timer. Mailen skal indeholde:

  • fra hvilken dato den ansatte ønsker nedsættelse af arbejdstiden med op til 175 timer
  • antallet af timer arbejdstiden nedsættes. Det er vigtigt, at nedsættelsen angives i timer og ikke i beskæftigelsesgrad.

HR skal sende mailen sammen de øvrige oplysninger og skemaet ’Tjenestemandspension - ændrings- og fratrædelsesskema’ til Udbetaling Danmark, før nedsættelse af arbejdstiden træder i kraft.