Skoler og virksomheder skal samarbejde bedre om EUD-elevernes læring

Skal EUD-eleverne opleve sammenhæng i deres uddannelse, skal skole og læreplads være bedre til at arbejde sammen og dele viden, viser omfattende forskning.

I den danske model for erhvervsuddannelser veksler eleverne mellem læring på skole og virksomhed. Det stiller store krav til skole og virksomhed om at skabe sammenhængen i uddannelsen for elever og lærlinge.

Nationalt Center for Erhvervspædagogik har nu lavet en forskningsopsamling af både nationale og internationale studier og undersøgelser af læring på lærepladsen. Og den viser, at det ikke altid lykkes at skabe den sammenhæng – at mange elever og lærlinge oplever de to læringssteder som adskilte verdener.

Læs forskningsopsamlingen om læring på lærepladsen

De opfatter for eksempel arbejdspladsen som det sted, hvor de lærer mest om deres fag – sammenlignet med på skolerne. Det forklarer de i studierne med, at indholdet på skolerne er for generelt, abstrakt, fjernt og til tider forældet i forhold til praksis.

Derfor er det vigtigt for erhvervsskolerne og lærerne at arbejde med at styrke oplevelsen af relevans i forhold til praksis, viser forskningen. Det gør eleverne stærkere, når læreprocessen på skolen bliver mere arbejds- og praksisorienteret. De bliver mere tilbøjelige til at spørge og undersøge udfordrende arbejdsopgaver på lærepladsen, og de kan i højere grad bruge deres erfaringer fra skolen som startpunkt for den videre læreproces på lærepladsen.

Skal dele viden

Skal eleverne opleve relevans og sammenhæng, skal skoler og oplæringssteder i højere grad samarbejde og dele viden. Dermed kan det også blive mere tydeligt, hvad de to arenaer hver især kan bruges til, og hvilke værdier og potentialer, de hver især har.

Det er vigtigt – og giver sammenhæng i læringen – at man fra begge sider orienterer hinanden om, hvad man er i gang med. Hvis skolen ved, hvilke opgaver lærlingen arbejder med derude, kan man bedre vejlede, forberede og reflektere sammen med lærlingen. Omvendt er det vigtigt, at man på skolen får kommunikeret til lærepladsen, hvilke læringspotentialer og læringsmål, der er, så lærepladsen i højere grad kan tage udgangspunkt i dem.

Teori og praksis skal følges ad

Den teoretiske og praktiske læring bør altså i høj grad være integrerede helheder, hvis elever og lærlinge skal opleve sammenhæng. Pointen i flere studier er, at integrationen af teori og praksis skal skabes på tværs af skole og læreplads og ikke i hver sin del, og det kræver et helhedsorienteret samarbejde.

Transfer kan være en vigtig del af læreprocessen, så lærlinge støttes i at kunne overføre viden og færdigheder fra skolen til deres oplæringssted – og omvendt – gennem opgaver, der kobler skole og oplæring. Hermed kan de forskellige læringsmiljøer komplementere og bygge oven på hinanden.

Skolens styrke

Selv om mange elever og lærlinge opfatter lærepladsen som det sted, hvor de lærer mest om deres fag, har skolen også noget vigtigt at tilbyde. Det er for eksempel rum for refleksion og fordybelse, som er forudsætningen for at bygge videre på tidligere erfaringer og for at give eleverne forståelser og forklaringer bag ved opgaven. Det er også skolens styrke, at den kan give mulighed for at fejle og arbejde i eget tempo, hvilket ikke altid er muligt på lærepladsen.

Udviklingen af lærlingenes personlige og sociale kompetencer er ligeledes vigtige fokuspunkter. Her understøtter tværgående indsatser en helhedsorienteret udvikling af elever og lærlinges kompetencer ved at arbejde med andet end kun de rent faglige aspekter og erhvervsspecifikke kompetencer i oplæringen.

LÆRER TIL LÆRER

Faglærer Nis Nicolaisen og kolleger fra Niels Brock Handelsskole har arbejdet meget med at skabe sammenhængen imellem det, eleverne lærer i skolen, og det, de lærer på den virksomhed, de skal ud i. De får en opgave med fra skolen, som de skal arbejde med på lærepladsen, og som de bagefter evaluerer på skolen. Nis giver her en række råd til, hvordan man kan gribe det an.