Prioriteringer og opgaver er blevet mere synlige med arbejdstidsaftalen

Implementeringen af arbejdstidsaftalen fra 2020 har gjort en række prioriteringer og aftaler skriftlige og mere transparente på de kommunale sprogcentre. Det viser den første fælles erfaringsopsamling. Arbejdstidsaftalen har de fleste steder givet et mere struktureret og formaliseret samarbejde mellem tillidsrepræsentanter, lærere og ledelse.

Arbejdstidsaftalen A20 har givet et mere struktureret samarbejde mellem tillidsrepræsentanter og ledelse. Det er helt overordnet erfaringerne fra de seneste års implementering af aftalen, viser en erfaringsopsamling, hvor tillidsrepræsentanter, skoleledere og kommunale forvaltninger har deltaget.

Den viser også, at der i implementeringsarbejdet er udarbejdet de fælles dokumenter, der skal få arbejdstidsaftalen til at fungere i praksis. Indholdet i dokumenterne – som for eksempel er skoleplaner og opgaveoversigter – varerier meget fra sprogcenter til sprogcenter.

Allerede da arbejdstidsaftalen for alle kommunalt ansatte lærere blev forhandlet på plads i slutningen af 2020, aftalte LC (Lærernes Centralorganisation) og KL (Kommunernes Landsforening), at der løbende skal indsamles erfaringer om arbejdet med at få implementeret og brugt arbejdstidsaftalen på sprogcentre, ungdomsskoler og folkeskoler.

Opgavefordeling og forberedelsestid

Det er analysevirksomheden Epinion, der på vegne af LC og KL har gennemført den første erfaringsindsamling. Dette er den første af flere undersøgelser, der foretages i de kommende år, for at følge, hvordan A20-aftalen omsættes på blandt andet de kommunale sprogcentre.

Den første indsamling på sprogcentrene angiver, at fordelingen af opgaver i stort set alle tilfælde - 94 procent – sker efter indhentning af ønsker fra lærerne. På 81 procent af skolerne sker det i dialog mellem tillidsrepræsentanten og lederen.

Svarene til Epinion viser også, at på størstedelen af sprogcentrene håndteres spørgsmål af tilrettelæggelse af forberedelsen på skolerne. De viser også, at cirka 80 procent af lærerne enten individuelt eller i teams selv tilrettelægger deres forberedelse.

Undersøgelsen viser ikke, hvorvidt den enkelte lærer oplever at have den nødvendige tid til forberedelse. Af resultaterne kan man se, at kun 19 procent vurderer, at skoleplanerne klargør forståelsen af individuel forberedelsestid, mens 69 procent svarer, at skoleplanen bidrager til en gennemsigtighed i prioriteringerne af lærernes arbejdstid.

Anden type af aftale end tidligere

Formand for Uddannelsesforbundet, Hanne Pontoppidan, hæfter sig i denne første evaluering ved at:

-Arbejdstidsaftalen fra 2020 er jo anderledes end i de traditionelle arbejdstidsaftaler. Derfor satte vi også som krav, at vi kan følge med i, hvilke reelle ændringer implementeringen skaber, og om aftalen lever op til intentionerne i aftalen. Jeg er glad for, at vi med denne første erfaringsindsamling får en samlet indsigt i, hvad der ser ud til at fungere lokalt og hvad der fortsat skal arbejdes med, for at få aftalens intentioner omsat til virkelighed.

- Jeg vil gerne kvittere overfor tillidsrepræsentanterne på de enkelte arbejdspladser, som har lagt mange kræfter i at få aftalen implementeret lokalt. Netop fordi det er en ny form for aftale, end der tidligere har været på sprogcentrene, så har det krævet en meget stor indsats at få arbejdet igennem alle processerne her i de første år med A20, fortsætter Hanne Pontoppidan.

Kort om erfaringsindsamlingen

Indsamlingen af erfaringerne med implementeringen af A20 er sket på kommunale sprogcentre, i ungdomsskoler og folkeskoler. Der er udsendt spørgeskemaer til deltagerne.

Tillidsrepræsentanten er blevet bedt om at udfylde et spørgeskema sammen med skolelederen. Sammen med den kommunale forvaltningschef er tillidsrepræsentanten blevet bedt om at udfylde yderligere et spørgeskema. Desuden har der været interview af tillidsrepræsentanter og skoleledere samt tillidsrepræsentanter og forvaltningschefer.

Svarene indenfor hvert af de tre skoleområder indgår i opsamlingen. Som en del af A20-aftalen kommer der løbende indsamlinger af arbejdstidsaftalerne indflydelse på de lokale arbejdspladser.